Μερικές μέρες πριν τις Ευρωεκλογές, μία σημαίνουσα ρήξη είναι σε εξέλιξη στο στρατόπεδο της ευρωπαϊκής Άκρας Δεξιάς (ή Νέας Δεξιάς), καθώς η επικεφαλής του γαλλικού Εθνικού Συναγερμού δήλωσε πως πρέπει το κόμμα της να «διακόψει ξεκάθαρα» κάθε δεσμό με την Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD), το οποίο κατηγόρησε ότι άγεται από ριζοσπαστικά και εξτρεμιστικά στοιχεία.
«Ήταν επείγον για εμάς να δημιουργήσουμε έναν υγειονομικό κλοιό», δήλωσε η Λεπέν μιλώντας στο ραδιοσταθμό Europe 1, καθώς το «AfD πηγαίνει από πρόκληση σε πρόκληση».
Οι προκλήσεις που αναφέρθηκε η Λεπέν αφορούν, μεταξύ άλλων, τις δηλώσεις του επικεφαλής του ευρωψηφοδελτίου της Εναλλακτικής, Μαξιμίλιαν Κραχ, ότι «δεν ήταν όλα τα SS εγκληματίες». Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη του ερευνητικού δικτύου “Correctiv” ότι στελέχη του AfD είχαν συναντηθεί με μέλη νεοναζιστικών ομάδων στο Πότσνταμ, γεγονός που προκάλεσε θύελλα στην Γερμανία. Την ίδια στιγμή, ο δεύτερος στην τάξη του ευρωψηφοδελτίου του AfD, Πετρ Μπίστρον, ελέγχεται για ξέπλυμα χρήματος και για διασυνδέσεις με ρωσικά δίκτυα.
Σύμφωνα με το Reuters, η ρήξη του Εθνικού Συναγερμού με το AfD (το οποία εξακολουθεί να παραμένει στην δεύτερη θέση στην πρόθεση ψήφου, κατά τις δημοσκοπήσεις) μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην επιδίωξη της ευρωπαϊκής Άκρας Δεξιάς-Νέας Δεξιάς, για ισχυρή εκλογική επίδοση. Η απάντηση της Λεπέν ήρθε με το άνοιγμα που έκανε στην Τζόρτζια Μελόνι, για συνεργασία των ευρωομάδων τους.
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός είναι άτυπη επικεφαλής της ευρωομάδας “Ευρωπαίοι Συντηρητικοί και Μεταρρυθμιστές”, η Λεπέν της ευρωομάδας “Ταυτότητα και Δημοκρατία”. Την ίδια στιγμή, η Μελόνι, δέχεται προτάσεις και από την Πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για να ενώσει τις δυνάμεις της με το κεντροδεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στις τάξεις άλλων ευρωομάδων (Σοσιαλιστών, Πρασίνων, Αριστεράς, κτλ).
Για να επιστρέψουμε στην Λεπέν, η επικεφαλής του Εθνικού Συναγερμού, η οποία “καλπάζει” στις δημοσκοπήσεις, έχει στο νου της και τις επόμενες προεδρικές εκλογικές στην Γαλλία, το 2027. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι στον δεύτερο γύρο θα μπορούσε ακόμα και να επικρατήσει έναντι του όποιου υποψηφίου από το στρατόπεδο Μακρόν. Επομένως, όσο περισσότερο η Λεπέν αποτινάζει το στίγμα της Ακροδεξιάς, τόσο καλύτερο για την ίδια.
Γκράμσι και Λεπέν!
Για να γίνει καλύτερα κατανοητό το φαινόμενο της Νέας Δεξιάς, ή ακριβέστερα της νέας ριζοσπαστικής Ακροδεξιάς, αρκεί να επισημάνουμε πως διανοούμενοι και θεωρητικοί της επικαλούνται τον Αντόνιο Γκράμσι! Οι θεωρητικές κατηγορίες που χρησιμοποιεί ο Ιταλός μαρξιστής για να περιγράψει και ερμηνεύσει την πραγματικότητα, όμως, πόρρω απέχουν από τις αντίστοιχες που χρησιμοποιούν οι ακροδεξιοί. Αυτή η προσέγγιση, απλά δείχνει σε θεωρητικό επίπεδο, τις υπάρχουσες διαφορές μεταξύ των δύο σκέψεων.
Επιστημολογικά μιλώντας, θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ενασχόληση με το πόσο η κάθε άποψη αντιστοιχεί πλησιέστερα στη σημερινή πραγματικότητα της πλανητικής μαζικοδημοκρατίας. Δηλαδή, κατά πόσο κάθε θεωρητική άποψη εμπεριέχει μια αυξανόμενη θετική ευρετική στα περίπλοκα προβλήματα των σημερινών κοινωνιών. Όλα αυτά, όμως, είναι ζητήματα που δεν έχουν θέση στο παρόν άρθρο. Αφορούν στη θεωρία.
Εκείνο που θέλω να υπογραμμίσω είναι ότι στην πολιτική και όχι στη θεωρία, και ειδικά στην εξαγωγή συμπερασμάτων για την πολιτική πρακτική, τα πράγματα αλλάζουν. Τις περισσότερες φορές, κλεμμένες απόψεις, με αρχικά ελάχιστη θεωρητική επεξεργασία και ελάχιστο θεωρητικό έρεισμα, είναι ικανές να τεθούν στην υπηρεσία πολιτικής στόχευσης. Και στην πορεία, ενδυόμενες θεωρητική στοιχειοθέτηση, να αποκτήσουν το απαραίτητο βάρος στη διαμάχη των ιδεών.
Ο εμβληματικός ιδεολόγος της Νέας Δεξιάς Αλαίν Ντε Μπενουά (Alain de Benoist) έχει “κλέψει” από την γκραμσιανή προβληματική την άποψη ότι προκειμένου να ηγεμονεύσει ένας ιδεολογικός-πολιτικός χώρος στην κοινωνία απαραιτήτως απαιτείται η πολιτιστική του επικράτηση. Γνωρίζουμε ότι ο Γκράμσι διαχωρίζει την κυριαρχία (dominio), ασκούμενη κυρίως με βίαια μέσα, από τη διεύθυνση-καθοδήγηση (direzione), η οποία ασκείται μέσω των ιδεολογικών μηχανισμών. Η αρμονική σύζευξη των δύο αυτών διαδικασιών εγγυάται την κατάσταση ηγεμονίας του Ηγέτη-Κυρίαρχου.
“Γκραμσισμός της Δεξιάς”
Η δεκαετία του 1960 και 1970 ήταν πέτρινα χρόνια για τη γαλλική Ακροδεξιά. Την περίοδο εκείνη, η συντηρητική Δεξιά, υπό την ηγεσία του Ντε Γκωλ, του Πομπιντού και του Ντ’ Εσταίν, γνώριζε συνεχείς εκλογικές επιτυχίες, επί 23 συναπτά έτη. Κρατούσε έτσι τους πολιτικούς της άκρας Δεξιάς στο περιθώριο. Παραδόξως, ωστόσο, την ίδια περίοδο η Αριστερά κυριαρχούσε στη Γαλλία πολιτιστικά και πνευματικά.
Για να ανατρέψει την πολιτισμική ηγεμονία της Αριστεράς, ο Ντε Μπενουά και οι οπαδοί του (μέσω της οργάνωσης Groupement de Recherches et d’ Etudes pour une Civilisation Europeene-GRECE που ιδρύθηκε το 1968) άρχισαν γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 1970 να διατυπώνουν ένα νέο πρόγραμμα με βάση έναν “Γκραμσισμό της Δεξιάς”. Έτσι βάφτισε ο Ντε Μπενουά τη στρατηγική του για την ανατροπή της πολιτισμικής κυριαρχίας της Αριστεράς και την επικράτηση δεξιών ιδεών και θεματικών.
Αυτός ο πολιτιστικός και πολιτικός αγώνας θα προετοίμαζε το έδαφος για την πολιτική κυριαρχία της Ακροδεξιάς-Νέας Δεξιάς. Η μεγάλη καινοτομία της GRECE ήταν ότι έλαβε σοβαρά υπόψη τα ζητήματα του πολιτισμού από τη σκοπιά της Δεξιάς. Η πολιτική Δεξιά είχε παραχωρήσει το πνευματικό-πολιτιστικό πεδίο στη μαρξιστική Αριστερά, ενώ τα ριζοσπαστικά εθνικιστικά κινήματα (η άκρα Δεξιά) επιδίδονταν σ’ έναν αντιδιανοητικό ακτιβισμό.
Αυτός ο ακτιβισμός είχε ομοιότητες με τον αντιδιανοουμενισμό του πουζαντισμού (μεταπολεμικό ακροδεξιό κίνημα στη Γαλλία) και συνδεόταν με μια μορφή λαϊκίστικης εξέγερσης. Από την άποψη αυτή, η GRECE επέστρεφε στην παράδοση των ιστορικών-συγγραφέων της Action Francaise (Μωρράς και Μπαρρές μεταξύ άλλων).
Η Νέα Δεξιά
Η ευρωπαϊκή Ακροδεξιά φλέρταρε για πολλά χρόνια με μια πιο ορθόδοξη φασιστική θεωρία βιολογικού ρατσισμού, με έντονες αναφορές στη σκέψη του Ιταλού θεωρητικού του φασισμού βαρόνου Τζούλιους Έβολα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όμως, ανέπτυξε μια νέα πιο έξυπνη στρατηγική. Η νέα προσέγγιση, με την οποία πήρε αποστάσεις από τον ξεπερασμένο ιστορικό φασισμό, επέτρεπε στη Νέα Δεξιά να συνεχίσει την ακροδεξιά προπαγάνδα, αλλά σε μια πιο αποδεκτή μορφή.
Ο Ντε Μπενουά εγκατέλειψε τη φυλή και υιοθέτησε τον πολιτισμό. Υποστήριξε ειδικότερα ότι όλες οι πολιτικές συγκρούσεις θα έπρεπε να ερμηνεύονται με όρους πολιτισμού. “Λεηλάτησε” τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, από την ανθρωπολογία μέχρι την ψυχιατρική, για να στηρίξει τα επιχειρήματά του για τη μακραίωνη διάρκεια των πολιτιστικών και εθνικών διαφορών. Ο πολιτισμός έπρεπε να αντικαταστήσει την τάξη ως στοιχείο διαφοροποίησης στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, οι οποίες γίνονταν όλο και πιο ομοιογενείς. Καλούνταν ως σύνολο να υπερασπίσουν τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητές τους απέναντι σε μη Ευρωπαίους ξένους, στο εσωτερικό και στο εξωτερικό τους.
Αυτή η ιδιάζουσα ιδεολογία του “εθνοτικού πλουραλισμού” απαιτούσε τη χάραξη καθαρών διαχωριστικών γραμμών στη βάση εθνοτικών και πολιτισμικών διαφορών. Η έμφαση στη διαφύλαξη της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας ήταν σε αντίθεση με τον επιθετικό εξισωτισμό και οικουμενισμό της παγκοσμιοποίησης, ο οποίος οδηγούσε σε μια ανεξέλεγκτη ανάμιξη των εθνών και εξαφάνιζε συνεπώς τις ιδιαίτερες παραδόσεις. Η νέα προσέγγιση έφερε τον δεξιό στοχασμό κοντά σε ορισμένες μορφές φιλοσοφικού συντηρητισμού. Συμβάδιζε, επίσης, φιλοσοφικά με ορισμένες εκδοχές του μεταμοντερνισμού, στο μέτρο που οι θεωρητικοί της Νέας Δεξιάς εισηγούνταν ένα παγκόσμιο δικαίωμα στη διαφορά.
Διείσδυση στα ΜΜΕ και στην εκπαίδευση
Η αντίληψη της Νέας Δεξιάς για το πολιτικό ήταν πολιτισμική με μια διττή έννοια: Πρώτον, ο πολιτισμός καθόριζε τις πολιτικές εντάσεις. Δεύτερον, ο δρόμος προς την πολιτική εξουσία περνούσε κατεξοχήν μέσα από τον πολιτισμό. Συγκεκριμένα: Η Νέα Δεξιά δεν προχώρησε απευθείας στην ίδρυση πολιτικών κομμάτων, ή στη δημιουργία παραστρατιωτικών ομάδων, ή στην οργάνωση φασιστικών κινημάτων ευρείας βάσης. Αντ’ αυτού επιχείρησε να διεισδύσει στα ΜΜΕ και στο εκπαιδευτικό σύστημα και να κατακτήσει τα υψίπεδα του πνεύματος. Τότε μόνο, όταν θα είχε αποκτήσει πολιτισμική εξουσία, θα μπορούσε να περάσει στον πολιτικό στίβο και να μεταφράσει αυτή τη δύναμη σε εκλογικές νίκες.
Η Νέα Δεξιά απέκτησε για πρώτη φορά δημόσιο βήμα το 1978, όταν ο εκδότης του Figaro Magazine Louis Pauwels άρχισε να δημοσιεύει τακτικά άρθρα του Ντε Μπενουά και άλλων ομοϊδεατών του. Με τη σταθερή του παρουσία στο κυριακάτικο ένθετο μιας μεγάλης συντηρητικής εφημερίδας της Γαλλίας, το όνομα του Ντε Μπενουά έγινε πολύ οικείο μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Η αρθρογραφία του προκάλεσε έντονες αντιπαραθέσεις κυρίως με τις αριστερές απόψεις, καθιστώντας τον κέντρο του ενδιαφέροντος. Η όλη πολιτιστική λογική της Νέας Δεξιάς δεν θα μπορούσε ποτέ να προκαλέσει το ενδιαφέρον μεγάλου μέρους των πολιτών, αν οι κοινωνικές διεργασίες που προκαλούσε η εν εξελίξει παγκοσμιοποίηση δεν λειτουργούσαν σαν εύφορο έδαφος.
Η ερμηνευτική πρόταση του Ντε Μπενουά ήταν εντελώς διαφορετική τόσο από την καθεστηκυία κεντροδεξιά άποψη όσο φυσικά και από την αριστερή άποψη. Η ριζοσπαστική Ακροδεξιά εγκαταστάθηκε ως σημαίνουσα ιδεολογία στο κέντρο του πολιτικού γαλλικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό πως στις προεδρικές εκλογές του 2022 η καμπάνια της Λεπέν επικεντρώθηκε κυρίως στο δυσβάσταχτο κόστος και όχι τόσο στο μεταναστευτικό, στο οποίο εστίασε ο έτερος υποψήφιος του χώρου, Ερίκ Ζεμούρ. Aποτέλεσμα ήταν να βρεθεί η επικεφαλής του Εθνικού Συναγερμού στον δεύτερο και να αντιμετωπίσει τον Μακρόν…
https://slpress.gr/politiki/i-nea-dexia-tis-lepen-pairnei-apostaseis-apo-ti-germaniki-akrodexia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου