«ΜΗΝ ΤΑ ΒΑΖΕΙΣ με την Ευρώπη», διαμηνύουν στον Ταγίπ Ερντογάν
Βρυξέλλες και κράτη-μέλη,
έχοντας πίσω τους ένα έντονα αντιτουρκικό ακροατήριο, που θα ήθελε να δει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις να τερματίζονται και το ευρωπαϊκό κεφάλαιο να αποχωρεί από την Τουρκία, οδηγώντας το οικονομικό θαύμα Ερντογάν σε κατάρρευση.
Οι Βρυξέλλες είναι έτοιμες για διαφορετική αντιμετώπιση του προσφυγικού με συμφωνίες με τις κυβερνήσεις στα μετόπισθεν του Ερντογάν, ενίσχυση της Ελλάδας και συγκέντρωση αποτρεπτικής δύναμης στο Αιγαίο.
Μετά τις προειδοποιήσεις Ερντογάν για την απελευθέρωση της βίζας τον Οκτώβριο, οι Βρυξέλλες απαντούν «μη μας δοκιμάσεις» και «ήξερες πολύ καλά τι υπέγραφες».
Ξεμπροστιάζουν, μάλιστα, τους υπουργούς του, που ενώ προβαίνουν σε μαχητικές λαϊκίστικες δηλώσεις περί βίζας, την ίδια ώρα γυρνούν παρακαλώντας στα γραφεία της Κομισιόν και του Συμβουλίου για την αλλαγή του «ορισμού της τρομοκρατίας», το τελευταίο εμπόδιο για την απελευθέρωση, μόνο για τους κατόχους βιομετρικών διαβατηρίων.
Το plan B των Βρυξελλών, στην περίπτωση που η συνεργασία Ε.Ε. – Ερντογάν καταρρεύσει, περιλαμβάνει τη σύναψη πολλών επιμέρους συμφωνιών «τύπου Ε.Ε.- Τουρκίας» με τις χώρες προέλευσης και διέλευσης μεταναστών, πέριξ και νότια της Τουρκίας, αλλά και τη μεταβίβαση των κεφαλαίων που προορίζονταν για την Τουρκία στην Ελλάδα.
Στην πράξη η Κομισιόν, έχοντας λάβει ήδη την πολιτική εντολή από τη Σύνοδο Κορυφής, έχει ξεκινήσει ήδη διερευνητικές επαφές με κυβερνήσεις αφρικανικών χωρών και της Μέσης Ανατολής, με σκοπό να συνάψει μια σειρά από συμφωνίες, που θα προβλέπουν, επί της ουσίας, πως η Ε.Ε. θα «πληρώνει τα κράτη αυτά για να κρατάνε τους μετανάστες εκεί».
Οι χώρες διέλευσης θα λάβουν κεφάλαια για να «φτιάξουν υποδομές φιλοξενίας, όπως έχει κάνει η Τουρκία», οι δε χώρες προέλευσης θα συνομολογήσουν «ένα σύμφωνο ανάπτυξης», σύμφωνα με το οποίο η Ε.Ε. θα αναλάβει να συντονίσει και να χρηματοδοτήσει υποδομές και προγράμματα που θα κρατήσουν εκεί τον κόσμο που θέλει να φύγει.
Τις δύο πρώτες διαστάσεις των συμφωνιών χειρίζονται ο αρμόδιος για τη Μετανάστευση επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος και ο αρμόδιος για την Εξωτερική Βοήθεια της Ε.Ε. προς τρίτες χώρες επίτροπος Χρήστος Στυλιανίδης.
Τόσο ο Δ. Αβραμόπουλος όσο και ο Χρ. Στυλιανίδης έχουν ήδη ξεκινήσει τα σχετικά ταξίδια στις ενδιαφερόμενες χώρες, με τον δεύτερο να έχει μεταβεί για τον σκοπό, εσχάτως και μεταξύ άλλων, σε Ιράκ και Νότιο Σουδάν.
Η «R» συναντήθηκε με διπλωμάτη του Νοτίου Σουδάν σε χώρο πέριξ της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, ο οποίος, αν και εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την επιτυχία του προγράμματος στη χώρα του (μια εκ των πηγών του προσφυγικού), δήλωσε πως «θα στηρίξω ό,τι είναι καλό για τον λαό μου».
Οι επιφυλάξεις του διπλωμάτη είχαν να κάνουν με τη δυνατότητα απορρόφησης των κονδυλίων σε σχέση και με την ενδημική διαφθορά σε πολλά αφρικανικά κράτη.
Ο ρόλος της Ελλάδας
Οι παραπάνω συμφωνίες με τα τρίτα κράτη έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να περιορίσουν τη διαπραγματευτική πίεση του Ερντογάν, κλείνοντας τη στρόφιγγα των προσφύγων προς την Τουρκία. Αυτό όμως δεν παύει να σημαίνει πως η Τουρκία ήδη φιλοξενεί 3 εκατομμύρια Σύρους -κάποιοι από τους οποίους, καλώς ή κακώς, θα περάσουν στο ελληνικό έδαφος.
Εκεί η προσέγγιση θα είναι διπλή. Αφενός, οι γενικές αρχές της συμφωνίας Ε.Ε. – Τουρκίας θα συνεχίσουν να ισχύουν: δηλαδή, όποιος μπαίνει παράνομα θα χάνει τη σειρά του στο πρόγραμμα εγκατάστασης στην Ε.Ε., ενώ οι Ευρωπαίοι, μέσω των συνεργαζόμενων οργανώσεων και του UNHCR, θα συνεχίσουν να τρέχουν το πρόγραμμά τους από το τουρκικό έδαφος (ο Ερντογάν θα χάσει κάθε διεθνές έρεισμα αν διώξει υπηρεσίες του ΟΗΕ και της Ε.Ε. από το έδαφός του).
Αφετέρου οι υποδομές που υπάρχουν στην Ελλάδα θα πρέπει να ενισχυθούν κατά πολύ. Η Ελλάδα, υπολογίζουν οι Βρυξέλλες, θα χρειαστεί ένα ποσό της τάξης των 3 έως 6 δισ. για να φτιάξει κλειστού τύπου δομές φιλοξενίας που θα πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές, ενώ θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλη φύλαξη, υγιεινή, σίτιση κ.ά.
Θα πρέπει στην πράξη να φτιαχτεί μια «νήσος Ελις», με πολλά παραρτήματα, κατά προτίμηση σε νησιά ή και πλοία. Σε σχέση με τα πλωτά μέσα φιλοξενίας, πολλοί από αυτούς που τα πρότειναν στις Βρυξέλλες τις πρώτες ημέρες της κρίσης αισθάνονται δικαιωμένοι.
Σε ένα τρίτο επίπεδο, η Ε.Ε. θα προχωρήσει και ενόψει Brexit με την ενίσχυση της αμυντικής της διάστασης – κάτι που λόγω Ρωσίας επιθυμούν ακόμα και οι ευρωσκεπτικιστές των ανατολικών χωρών.
Η νέα προγραμματική περίοδος θα βρει την Ελλάδα με μια υπηρεσιακή και έτοιμη κοινή Ακτοφυλακή και Συνοριοφυλακή της Ε.Ε., η οποία θα αποτελέσει την πλατφόρμα για την ανάπτυξη της κοινοτικής αμυντικής δυνατότητας στο Αιγαίο.
Το Κυπριακό
Παρ’ όλα αυτά, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι ο Ερντογάν θα συνεχίσει μόνο με τις δηλώσεις εσωτερικής κατανάλωσης μέχρι να εδραιωθεί στο εσωτερικό της χώρας. Θεωρούν ότι είναι αρκούντως ευφυής για να ξέρει ότι βρίσκεται στην εξουσία λόγω κοινοτικού χρήματος και ευρωπαϊκών επενδύσεων και στο τέλος η συμφωνία της 18ης Μαρτίου δε θα καταρρεύσει.
Αντιθέτως, διπλωματικές πηγές εκτιμούν ότι, αργά ή γρήγορα και καθώς το 2016 θα είναι έτος λύσης για το Κυπριακό, θα το βάλει και αυτό στο παιχνίδι.
Πρόσφατα ο Σελίν Γελέν, μόνιμος αντιπρόσωπος της Τουρκίας στην Ε.Ε., δήλωσε πως η χώρα του γνωρίζει πως χωρίς επίλυση του Κυπριακού δεν θα υπάρξει προώθηση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων και διπλωματικοί κύκλοι εκτιμούν πως ο Ερντογάν δεν αποκλείεται να προσφέρει «την καλή του θέληση για επίλυση ως αντάλλαγμα ή διαπραγματευτικό χαρτί».
ΠΗΓΗ: Realnews
έχοντας πίσω τους ένα έντονα αντιτουρκικό ακροατήριο, που θα ήθελε να δει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις να τερματίζονται και το ευρωπαϊκό κεφάλαιο να αποχωρεί από την Τουρκία, οδηγώντας το οικονομικό θαύμα Ερντογάν σε κατάρρευση.
Οι Βρυξέλλες είναι έτοιμες για διαφορετική αντιμετώπιση του προσφυγικού με συμφωνίες με τις κυβερνήσεις στα μετόπισθεν του Ερντογάν, ενίσχυση της Ελλάδας και συγκέντρωση αποτρεπτικής δύναμης στο Αιγαίο.
Μετά τις προειδοποιήσεις Ερντογάν για την απελευθέρωση της βίζας τον Οκτώβριο, οι Βρυξέλλες απαντούν «μη μας δοκιμάσεις» και «ήξερες πολύ καλά τι υπέγραφες».
Ξεμπροστιάζουν, μάλιστα, τους υπουργούς του, που ενώ προβαίνουν σε μαχητικές λαϊκίστικες δηλώσεις περί βίζας, την ίδια ώρα γυρνούν παρακαλώντας στα γραφεία της Κομισιόν και του Συμβουλίου για την αλλαγή του «ορισμού της τρομοκρατίας», το τελευταίο εμπόδιο για την απελευθέρωση, μόνο για τους κατόχους βιομετρικών διαβατηρίων.
Το plan B των Βρυξελλών, στην περίπτωση που η συνεργασία Ε.Ε. – Ερντογάν καταρρεύσει, περιλαμβάνει τη σύναψη πολλών επιμέρους συμφωνιών «τύπου Ε.Ε.- Τουρκίας» με τις χώρες προέλευσης και διέλευσης μεταναστών, πέριξ και νότια της Τουρκίας, αλλά και τη μεταβίβαση των κεφαλαίων που προορίζονταν για την Τουρκία στην Ελλάδα.
Στην πράξη η Κομισιόν, έχοντας λάβει ήδη την πολιτική εντολή από τη Σύνοδο Κορυφής, έχει ξεκινήσει ήδη διερευνητικές επαφές με κυβερνήσεις αφρικανικών χωρών και της Μέσης Ανατολής, με σκοπό να συνάψει μια σειρά από συμφωνίες, που θα προβλέπουν, επί της ουσίας, πως η Ε.Ε. θα «πληρώνει τα κράτη αυτά για να κρατάνε τους μετανάστες εκεί».
Οι χώρες διέλευσης θα λάβουν κεφάλαια για να «φτιάξουν υποδομές φιλοξενίας, όπως έχει κάνει η Τουρκία», οι δε χώρες προέλευσης θα συνομολογήσουν «ένα σύμφωνο ανάπτυξης», σύμφωνα με το οποίο η Ε.Ε. θα αναλάβει να συντονίσει και να χρηματοδοτήσει υποδομές και προγράμματα που θα κρατήσουν εκεί τον κόσμο που θέλει να φύγει.
Τις δύο πρώτες διαστάσεις των συμφωνιών χειρίζονται ο αρμόδιος για τη Μετανάστευση επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος και ο αρμόδιος για την Εξωτερική Βοήθεια της Ε.Ε. προς τρίτες χώρες επίτροπος Χρήστος Στυλιανίδης.
Τόσο ο Δ. Αβραμόπουλος όσο και ο Χρ. Στυλιανίδης έχουν ήδη ξεκινήσει τα σχετικά ταξίδια στις ενδιαφερόμενες χώρες, με τον δεύτερο να έχει μεταβεί για τον σκοπό, εσχάτως και μεταξύ άλλων, σε Ιράκ και Νότιο Σουδάν.
Η «R» συναντήθηκε με διπλωμάτη του Νοτίου Σουδάν σε χώρο πέριξ της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, ο οποίος, αν και εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την επιτυχία του προγράμματος στη χώρα του (μια εκ των πηγών του προσφυγικού), δήλωσε πως «θα στηρίξω ό,τι είναι καλό για τον λαό μου».
Οι επιφυλάξεις του διπλωμάτη είχαν να κάνουν με τη δυνατότητα απορρόφησης των κονδυλίων σε σχέση και με την ενδημική διαφθορά σε πολλά αφρικανικά κράτη.
Ο ρόλος της Ελλάδας
Οι παραπάνω συμφωνίες με τα τρίτα κράτη έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να περιορίσουν τη διαπραγματευτική πίεση του Ερντογάν, κλείνοντας τη στρόφιγγα των προσφύγων προς την Τουρκία. Αυτό όμως δεν παύει να σημαίνει πως η Τουρκία ήδη φιλοξενεί 3 εκατομμύρια Σύρους -κάποιοι από τους οποίους, καλώς ή κακώς, θα περάσουν στο ελληνικό έδαφος.
Εκεί η προσέγγιση θα είναι διπλή. Αφενός, οι γενικές αρχές της συμφωνίας Ε.Ε. – Τουρκίας θα συνεχίσουν να ισχύουν: δηλαδή, όποιος μπαίνει παράνομα θα χάνει τη σειρά του στο πρόγραμμα εγκατάστασης στην Ε.Ε., ενώ οι Ευρωπαίοι, μέσω των συνεργαζόμενων οργανώσεων και του UNHCR, θα συνεχίσουν να τρέχουν το πρόγραμμά τους από το τουρκικό έδαφος (ο Ερντογάν θα χάσει κάθε διεθνές έρεισμα αν διώξει υπηρεσίες του ΟΗΕ και της Ε.Ε. από το έδαφός του).
Αφετέρου οι υποδομές που υπάρχουν στην Ελλάδα θα πρέπει να ενισχυθούν κατά πολύ. Η Ελλάδα, υπολογίζουν οι Βρυξέλλες, θα χρειαστεί ένα ποσό της τάξης των 3 έως 6 δισ. για να φτιάξει κλειστού τύπου δομές φιλοξενίας που θα πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές, ενώ θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλη φύλαξη, υγιεινή, σίτιση κ.ά.
Θα πρέπει στην πράξη να φτιαχτεί μια «νήσος Ελις», με πολλά παραρτήματα, κατά προτίμηση σε νησιά ή και πλοία. Σε σχέση με τα πλωτά μέσα φιλοξενίας, πολλοί από αυτούς που τα πρότειναν στις Βρυξέλλες τις πρώτες ημέρες της κρίσης αισθάνονται δικαιωμένοι.
Σε ένα τρίτο επίπεδο, η Ε.Ε. θα προχωρήσει και ενόψει Brexit με την ενίσχυση της αμυντικής της διάστασης – κάτι που λόγω Ρωσίας επιθυμούν ακόμα και οι ευρωσκεπτικιστές των ανατολικών χωρών.
Η νέα προγραμματική περίοδος θα βρει την Ελλάδα με μια υπηρεσιακή και έτοιμη κοινή Ακτοφυλακή και Συνοριοφυλακή της Ε.Ε., η οποία θα αποτελέσει την πλατφόρμα για την ανάπτυξη της κοινοτικής αμυντικής δυνατότητας στο Αιγαίο.
Το Κυπριακό
Παρ’ όλα αυτά, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι ο Ερντογάν θα συνεχίσει μόνο με τις δηλώσεις εσωτερικής κατανάλωσης μέχρι να εδραιωθεί στο εσωτερικό της χώρας. Θεωρούν ότι είναι αρκούντως ευφυής για να ξέρει ότι βρίσκεται στην εξουσία λόγω κοινοτικού χρήματος και ευρωπαϊκών επενδύσεων και στο τέλος η συμφωνία της 18ης Μαρτίου δε θα καταρρεύσει.
Αντιθέτως, διπλωματικές πηγές εκτιμούν ότι, αργά ή γρήγορα και καθώς το 2016 θα είναι έτος λύσης για το Κυπριακό, θα το βάλει και αυτό στο παιχνίδι.
Πρόσφατα ο Σελίν Γελέν, μόνιμος αντιπρόσωπος της Τουρκίας στην Ε.Ε., δήλωσε πως η χώρα του γνωρίζει πως χωρίς επίλυση του Κυπριακού δεν θα υπάρξει προώθηση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων και διπλωματικοί κύκλοι εκτιμούν πως ο Ερντογάν δεν αποκλείεται να προσφέρει «την καλή του θέληση για επίλυση ως αντάλλαγμα ή διαπραγματευτικό χαρτί».
ΠΗΓΗ: Realnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου