ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΑΝΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο Δεκαπενταύγουστος έχει
αναμφισβήτητα γεύση καλοκαιριού και θαλασσινού αέρα. Κάθε τόπος στην
ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα έχει ξεχωριστά γαστρονομικά έθιμα και
παραδόσεις για αυτήν την μοναδική μέρα γιορτής.
Η Κρήτη στρώνει το τραπέζι προσφέροντας κατά κύριο λόγο, κόκκινο κρέας.
Στα Χανιά προσθέτουν στην κατσαρόλα και κόκορα ή κοτόπουλο συνοδεύοντάς
το πάντοτε με πιλάφι, ενώ καταναλώνεται και κρέας ψημένο είτε σε φούρνο
με κληματόβεργες, είτε στη θράκα, ενώ σε κάποια χωριά συναντάμε και το
αντικριστό.
Στο Ρέθυμνο, τα πιάτα γεμίζουν με μπουρέκια, αντικριστό στη
φωτιά, αρνίσιο κρέας, πιλάφι, μυρωδάτα χειροποίητα λουκάνικα, μακαρόνια
με τριμμένο ξερό ανθότυρο, ντολμαδάκια με γιαούρτι, κολοκυθοανθούς
γεμιστούς, ψητό στις κληματόβεργες στο φούρνο με πατάτες οφτές. Φυσικά
από το τραπέζι δεν λείπουν ποτέ το κρασί, η τσικουδιά και το ρακόμελο,
ενώ και το επιδόρπιο, ενώ το επιδόρπιο περιλαμβάνει ψητό μήλο,
γαλακτομπούρεκο, καλτσούνια με τυρί με μέλι.
Στην Κεντρική Εύβοια τον πρώτο λόγο στο τραπέζι έχει
το παραδοσιακό στιφάδο που προσφέρεται αφειδώς σε όσους επισκεφθούν το
ξεχωριστό πανηγύρι στο χωριό Οξύλιθος, στο πλαίσιο του εορτασμού της
Παναγίας Πετριώτισσας ή Παναγίας Χατηριάνισσας. Το νησί των Φαιάκων κάθε
Δεκαπενταύγουστο βάζει κατσαρόλα και μαγειρεύει την φημισμένη
παστιτσάδα με κόκορα, ένα πεντανόστιμο φαγητό που έχει ρίζες από την
βενετσιάνικη κουζίνα και συνδυάζει σήμερα τα μακαρόνια με τον κόκορα,
ενώ κατά τα βενετικά έτη συνδύαζε τα μακαρόνια με το «κυνήγι» του
βασιλιά.
Κοινό μυστικό των Κερκυραίων η κανέλα, που
προστίθεται σχεδόν σε όλα τα φαγητά με κόκκινη δεμένη σάλτσα, ενώ
απαραίτητη λεπτομέρεια για το συγκεκριμένο φαγητό το πασπάλισμα με
μπόλικο τριμμένο τυρί, που δίνει χρώμα και γεύση. Στα κυκλαδίτικα νησιά,
όπως η Πάρος, Σαντορίνη, Ίος και Σίφνος ανήμερα Δεκαπενταύγουστου ένα πιάτο δίνει γεύση στην γιορτή, το «κυκλαδίτικο ρόστο».
Το ρόστο είναι πιάτο με ιταλική καταγωγή, που περιλαμβάνει κρέας με
πατάτες, καρότα και μανιτάρια, σερβιρισμένο με χοντρά μακαρόνια και
παρέχει δύο γεύματα μαγειρεμένα στο ίδιο σκεύος χωρίς να χρειάζεται η
χρήση φούρνου. Χοιρινό ρόστο με δεντρολίβανο και μπύρα, συναντάται και
στην Κεφαλλονιά, καθώς και στην Κύπρο το οποίο παρασκευάζεται με πολλά
είδη κρέατος, κυρίως με κυνήγι.
Ο Δεκαπενταύγουστος, «το Πάσχα του καλοκαιριού», είναι η ημέρα - ύμνος στην Παναγία, τη μητέρα όλων των Χριστιανών.
Προσευχές, δεήσεις, ικεσίες των πιστών ακούγονται από τις πιο
μεγαλοπρεπείς μητροπόλεις μέχρι τα πιο απομακρυσμένα ξωκλήσια και
μοναστήρια, ενώ τα περίπου 500 «Θεοτοκωνύμια», οι ονομασίες και
χαρακτηρισμοί που της απέδωσε ο λαός, δηλώνουν τη λατρεία στο Θείο
πρόσωπο της.
Αλλού Μεγαλόχαρη και Θαλασσοκρατούσα κι αλλού Γλυκοφιλούσα και Βρεφοκρατούσα, η Παναγία βρίσκεται πάντοτε στο πλευρό των πιστών δίνοντάς τους δύναμη κι ελπίδα.
Το μεγαλύτερο προσκύνημα κάθε χρόνο γίνεται στην Τήνο
με τους πιστούς γονυπετείς να φτάνουν στο ναό της Ευαγγελίστριας για να
εκπληρώσουν το τάμα τους στην εικόνα της Παναγίας. Ο Ιερός Ναός
Ευαγγελιστρίας χτίστηκε στο σημείο όπου βρέθηκε η Εικόνα του
Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Η εικόνα θεωρείται από τους πιστούς
θαυματουργή γι' αυτό και χιλιάδες πιστών κάθε χρόνο ανηφορίζουν με
θρησκευτική ευλάβεια προς το ναό. Μάλιστα, η εύρεση της Αγίας Εικόνας το
1823 θεωρήθηκε θεϊκός οιωνός για το δίκαιο και την επιτυχία της
επανάστασης ενάντια στον τουρκικό ζυγό, ενώ η ανέγερση του μεγαλοπρεπούς
ναού αποτελεί το πρώτο μεγάλο αρχιτεκτονικό έργο του νεοσυσταθέντος
ελληνικού κράτους.
Και η κοσμοπολίτικη Πάρος αλλάζει πρόσωπο ανήμερα
του Δεκαπενταύγουστου, με πρωταγωνιστή μια από τις εντυπωσιακότερες
εκκλησίες του Αιγαίου, τον παλαιοχριστιανικό ναό της Εκατονταπυλιανής
στο λιμάνι της Παροικιάς. Στην πρωτεύουσα του νησιού γίνεται η περιφορά
του Επιταφίου της Παναγίας και κατόπιν ακολουθεί το γλέντι στον
παραλιακό δρόμο της Παροικιάς με μουσικούς και χορευτικά συγκροτήματα,
ενώ τα ψαροκάικα βγαίνουν στον κόλπο της Παροικιάς και «φωτίζουν» τον
ουρανό με θεαματικά πυροτεχνήματα. Την ίδια ώρα και στο λιμανάκι της
Νάουσας, δεκάδες καΐκια με αναμμένες δάδες προσεγγίζουν την προβλήτα και
δίνουν το σύνθημα για να αρχίσει η γιορτή.
Στην βόρεια Ελλάδα πιστοί κατακλύζουν την Παναγία Σουμελά
στις πλαγιές του Βερμίου, κοντά στο χωριό Καστανιά, για την πανηγυρική
γιορτή του Δεκαπενταύγουστου. Η εκκλησία κτίστηκε το 1951 από τους
πρόσφυγες του Πόντου, στη μνήμη της ιστορικής ομώνυμης μονής, τα ερείπια
της οποίας βρίσκονται στο όρος Μελά, κοντά στην Τραπεζούντα του Πόντου.
Εδώ φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, ο Τίμιος Σταυρός και
το Ευαγγέλιο. Χιλιάδες ευλαβείς προσκυνητές, καθώς και εκπρόσωποι
Ομοσπονδιών και Ποντιακών Σωματείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό ζουν
στιγμές θρησκευτικής κατάνυξης. Μετά τον εσπερινό της παραμονής στις 14
Αυγούστου γίνεται η λιτάνευση της Αγίας Εικόνας και στη συνέχεια
ακολουθούν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με ποντιακά συγκροτήματα, ενώ το
πρωί της Παναγίας, 15 Αυγούστου, τελείται επίσημη δοξαστική λειτουργία
στον ιερό ναό της Παναγίας, ο οποίος είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της
Θεοτόκου. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ακολουθούν παραδοσιακοί
χοροί με τοπικά παραδοσιακά συγκροτήματα.
Καβαλάρηδες κάνουν παρέλασή στους κεντρικούς δρόμους της Σιάτιστας.
Ανήμερα το Δεκαπενταύγουστο, οι παρέες καβαλάρηδων συγκεντρώνονται στην
πλατεία της Γεράνειας και με τη συνοδεία παραδοσιακής μουσικής
(χάλκινα) με τα στολισμένα άλογα διασχίζουν τη γραφική κωμόπολη, και
πηγαίνουν στο μοναστήρι της Παναγίας στο Μικρόκαστρο, ακολουθώντας το
παλιό λιθόστρωτο μονοπάτι. Εκεί προσκυνούν την εικόνα της Παναγίας και
με το πέρας της λειτουργίας επιστρέφουν καβάλα στην Σιάτιστα. Το έθιμο
έχει τις ρίζες του στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Τότε η ημέρα της
Παναγίας, 15 Αυγούστου, έδινε τη δυνατότητα στους σκλαβωμένους να ζήσουν
μια μέρα ελευθερίας, καθώς άγραφο προνόμιο φαίνεται είχε δοθεί από τους
Τούρκους. Από όλη τη Δυτική Μακεδονία προσέρχονταν προσκυνητές καβάλα
στα άλογα να τιμήσουν τη Θεοτόκο, και να πάρουν από αυτή ευλογία και
δύναμη.
Το δικό της μοναδικό χρώμα στον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου δίνει και η Κάρπαθος
με κορυφαία στιγμή το χορό που γίνεται στην Όλυμπο, στην κεντρική
εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Πλατύ (πλατεία του οικισμού).
Πρόκειται για ένα ναό του 17ου αιώνα, βυζαντινού ρυθμού, με τοιχογραφίες
από την εποχή της Τουρκοκρατίας και με ξυλόγλυπτο τέμπλο εξαιρετικής
τέχνης. Στο προαύλιο της εκκλησίας οργανοπαίκτες παίζουν τον Κάτω Χορό. Ο
χορός αργός και πάντα με σταθερό βήμα και κατανυκτική διάθεση, διαρκεί
ώρες. Αρχικά, οι άντρες καθισμένοι στο τραπέζι και με ένα κομμάτι
βασιλικό στο πέτο, τραγουδούν και πίνουν, με τη συνοδεία λαούτου, λύρας
και τσαμπούνας. Στη συνέχεια, ξεκινά ο χορός, στον οποίο μπαίνουν, σιγά
σιγά, και οι γυναίκες ντυμένες με τις παραδοσιακές γιορτινές τους
φορεσιές.
Τα «φιδάκια της Παναγιάς» στην Κεφαλλονιά είναι κάθε
Δεκαπενταύγουστο πόλος έλξης, καθώς χιλιάδες κόσμου συγκεντρώνεται στο
ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου στα χωριά Mαρκόπουλο και Αργίνια στη νότια
Κεφαλλονιά. Η παράδοση θέλει τα φιδάκια να φέρνουν καλή τύχη στο νησί
και αν δεν εμφανιστούν, ο οιωνός είναι κακός, όπως έγινε, για
παράδειγμα, την χρονιά των καταστρεπτικών σεισμών, το 1953. Μάλιστα,
θεωρείται ότι όσα περισσότερα φιδάκια συλλέγονται και μεταφέρονται στο
ναό τόσο καλύτερα είναι για την χρονιά αυτή.
Στη γραφική κωμόπολη της Αγιάσου στη Λέσβο ο
εορτασμός του Δεκαπενταύγουστου γίνεται με μοναδικό τρόπο. Με επίκεντρο
την ξακουστή εκκλησία της Παναγίας της Αγιάσου, οι πιστοί, επισκέπτες
και ντόπιοι, απολαμβάνουν ένα από τα ωραιότερα πανηγύρια του ανατολικού
Αιγαίου. Η ομώνυμη εικόνα είναι έργο του ευαγγελιστή Λουκά, πλασμένη με
κερί και μαστίχα. Πολλοί από τους προσκυνητές, με αφετηρία την πόλη της
Μυτιλήνης, περπατούν 25 χιλιόμετρα για να φθάσουν στον αυλόγυρο της
εκκλησίας, όπου και διανυκτερεύουν. Την ημέρα της γιορτής της Παναγίας,
ύστερα απ’ τη καθιερωμένη λειτουργία, γίνεται η περιφορά της εικόνας
γύρω από το ναό, ενώ οι εορταστικές εκδηλώσεις φθάνουν στο αποκορύφωμά
τους με τις μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις στην πλατεία του χωριού.
Στο νησί της Αποκάλυψης, την Πάτμο, όπου τα πάντα
περιστρέφονται γύρω από το ιστορικό μοναστήρι, οι μοναχοί του τηρούν το
έθιμο του επιταφίου της Παναγίας, ένα έθιμο με βυζαντινές καταβολές. Ο
χρυσοποίκιλτος επιτάφιος της Παναγίας περιφέρεται στα σοκάκια του νησιού
σε μεγαλοπρεπή πομπή, ενώ οι καμπάνες του μοναστηριού και των άλλων
εκκλησιών ηχούν ασταμάτητα. Οι ψαράδες κάθε Δεκαπενταύγουστο βγάζουν τα
καΐκια τους στη θάλασσα και με τη συνοδεία της εικόνας από την περιοχή
«Κονσολάτο» του λιμένα Σκάλας Πάτμου κατευθύνονται στον όρμο της
Παναγίας του Γερανού. Η ευχή των σταφυλιών είναι στο πέρας του Εσπερινού
και ακολουθεί το κέρασμα παραδοσιακών προϊόντων.
Όχι μία, αλλά με δυο τελετουργίες γιορτάζουν στη Νίσυρο
κάθε Δεκαπενταύγουστο. Η μια γίνεται στην Παναγιά Σπηλιανή κι είναι η
επίσημη εκκλησιαστική από τους ιερείς, οι οποίοι λιτανεύουν την εικόνα
της Παναγίας έως το χωριό, για να ευλογήσει το πανηγύρι, ενώ η δεύτερη
είναι παραδοσιακή τελετουργία και γίνεται από τις μαυροντυμένες
Eννιαμερίτισσες, όπως λέγονται οι γυναίκες που έχουν ταχθεί στη Θεοτόκο.
Αυτό το έθιμο ξεκινά από τις 6 Αυγούστου, όπου οι γυναίκες αυτές,
προσκυνούν στο χώρο του μοναστηριού της Παναγίας της Σπηλιανής, που
βρίσκεται μέσα στο κάστρο των Iπποτών και καθαρίζουν τον χώρο και τα
ιερά σκεύη. Ακολουθούν αυστηρή νηστεία, κάνουν 300 μετάνοιες κάθε
εικοσιτετράωρο και ψάλλουν. Το Δεκαπενταύγουστο, κρατούν τους δίσκους με
τα κόλλυβα και ανοίγουν το δρόμο για την ιερή εικόνα. Το γλέντι ξεκινά
τη στιγμή που η εικόνα φτάνει στο χωριό, οι Εννιαμερίτισσες αποσύρονται
και οι κάτοικοι ξεκινούν τους χορούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου