Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025

Τέμπη / Μεγάλο πρόβλημα στην πυρασφάλεια του επιβατικού τρένου διαπιστώνει γερνανικό εργαστήριο...

Tvxs Newsroom

Την ώρα που κορυφώνονται οι αντιδράσεις για το εσπευσμένο κλείσιμο της δικογραφίας για την τραγωδία των Τεμπών, νέα δεδομένα δημιουργούν αποτελέσματα δοκιμών που διενεργήθηκαν από πιστοποιημένο εργαστήριο στη Γερμανία, 

σύμφωνα με τα οποία η πυραντοχή των καθισμάτων των βαγονιών που παραδόθηκαν στις φλόγες στο δυστύχημα αποδείχθηκε σχεδόν τέσσερις φορές χαμηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Όπως αποκαλύπτει το in.gr, οι δοκιμές στο Intercity 62 – και ειδικότερα στο βαγόνι Β2, όπου καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός θυμάτων – έδειξαν πως τα καθίσματα παρουσιάζουν πυραντοχή κατά πολύ κατώτερη από τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με τις αποκλίσεις να φτάνουν σχεδόν το τετραπλάσιο.

Τα αποτελέσματα αυτά αναδεικνύουν σοβαρά ζητήματα πυρασφάλειας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και ρίχνουν νέο φως στην τραγωδία των Τεμπών. Παρότι ήταν κρίσιμα, τα ευρήματα εντάχθηκαν στη δικογραφία την τελευταία στιγμή λόγω καθυστερημένων ενεργειών των αρμόδιων δικαστικών αρχών.

Ανάλογη καθυστέρηση παρατηρήθηκε και στην περίπτωση των νέων στοιχείων για την πυρόσφαιρα.

Τέμπη: Η απορριπτική διάταξη του ανακριτή και η καθυστέρηση

Αξίζει να σημειωθεί ότι αμέσως μετά το δυστύχημα, η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) είχε ζητήσει την εξέταση της πυρασφάλειας των υλικών των καθισμάτων μέσω δειγματοληψίας και ειδικών καύσεων.

Αρχικά, στάλθηκαν δείγματα σε ελληνικά εργαστήρια, τα οποία περιορίστηκαν σε ανάλυση της χημικής σύστασης των υλικών, χωρίς να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την πραγματική πυραντοχή τους.

Η ΕΔΑΠΟ επανήλθε ζητώντας την αποστολή των δειγμάτων σε γερμανικό πιστοποιημένο εργαστήριο, όμως ο ανακριτής απέρριψε το αίτημα τον Οκτώβριο του 2024, χαρακτηρίζοντας τη δοκιμή «μη αναγκαία και ουσιώδη».

Παρά τα εμπόδια, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανέλαβε με δική του πρωτοβουλία την αποστολή των δειγμάτων στο εν λόγω εργαστήριο. Ωστόσο, η διαδικασία καθυστέρησε και πάλι λόγω απαίτησης προκαταβολής του κόστους (3.030 ευρώ), το οποίο έπρεπε να καλυφθεί από το Υπουργείο Μεταφορών, προκαλώντας νέα γραφειοκρατική εμπλοκή.

Το σχετικό ποσό εξοφλήθηκε τελικά έπειτα από επτά μήνες και μετά από πιέσεις δημοσιογράφων προς τον κυβερνητικό Εκπρόσωπο.

 

Τέμπη: Απολύτως ανεπαρκές σε επίπεδο πυραντοχής

Τα αποτελέσματα των δοκιμών παραλήφθηκαν από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ πριν από λίγες ημέρες και έχουν ήδη διαβιβαστεί στον ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας. Σύμφωνα με τις μετρήσεις, το κάθισμα του βαγονιού Β2, στο οποίο σημειώθηκαν απώλειες ζωών, κρίθηκε εντελώς ανεπαρκές σε ό,τι αφορά την πυραντοχή.

Συγκεκριμένα, ενώ το ανώτατο όριο μέσης εκπομπής θερμότητας για τα τρένα που διέρχονται από σήραγγες είναι τα 50 kW/m² (ή 75 kW/m² για τραμ και τοπικά δρομολόγια σε ανοικτούς χώρους), το συγκεκριμένο δείγμα εμφάνισε τιμή 192,3 kW/m² — δηλαδή περίπου τέσσερις φορές πάνω από το προβλεπόμενο ευρωπαϊκό όριο.

Κατόπιν αυτών των ευρημάτων, τεχνικοί σύμβουλοι αναμένουν τις επόμενες ενέργειες των δικαστικών αρχών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν προκύπτει και νομικό ζήτημα, πέρα από τα προφανή θέματα ασφάλειας. Πιθανότατα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα απευθύνει σχετική σύσταση προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ώστε να διερευνηθεί και η κατάσταση των υπολοίπων συρμών που κυκλοφορούν στο ελληνικό δίκτυο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου