Το Council on Foreign Affairs σε άρθρο παρουσιάζει τις σημαντικότερες οικονομικές επιπτώσεις από την επιβολή δασμών στον Καναδά, την Κίνα και το Μεξικό -τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των Ηνωμένων Πολιτειών.
Σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των αμερικανικών εισαγωγών -περισσότερα από 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια- προέρχεται από τον Καναδά, την Κίνα και το Μεξικό. Ωστόσο, μία ανάλυση του Bloomberg Economics δείχνει ότι οι νέοι δασμοί θα μπορούσαν να μειώσουν τις συνολικές εισαγωγές των ΗΠΑ κατά 15%. Ενώ το Φορολογικό Ίδρυμα με έδρα την Ουάσιγκτον εκτιμά ότι οι δασμοί θα αποφέρουν περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε επιπλέον ομοσπονδιακά φορολογικά έσοδα, θα επιφέρουν επίσης σημαντικό κόστος στην ευρύτερη οικονομία: θα διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, θα αυξήσουν το κόστος για τις επιχειρήσεις, θα καταργήσουν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και τελικά θα αυξήσουν τις τιμές καταναλωτή.
Οι Αμερικανοί εισαγωγείς θα πληρώνουν φόρο 25% σε όλα τα προϊόντα από τον Καναδά και το Μεξικό, καθώς ο Τραμπ προσπαθεί να αναγκάσει τις δύο χώρες να περιορίσουν τη μετανάστευση και τη διακίνηση ναρκωτικών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι εισαγωγές από την Κίνα, εν τω μεταξύ, θα βρεθούν αντιμέτωπες με δασμούς 10 τοις εκατό.
Ορισμένοι τομείς της αμερικανικής οικονομίας θα πληγούν ιδιαίτερα σκληρά, συμπεριλαμβανομένων των τομέων της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ενέργειας και των τροφίμων. Οι τιμές της βενζίνης θα μπορούσαν να εκτοξευθούν έως και 50 σεντς ανά γαλόνι στις μεσοδυτικές πολιτείες, καθώς ο Καναδάς και το Μεξικό προμηθεύουν πάνω από το 70 τοις εκατό [PDF] των εισαγωγών αργού πετρελαίου στα διυλιστήρια των ΗΠΑ. Σε κίνδυνο βρίσκονται επίσης τα αυτοκίνητα και άλλα οχήματα, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες εισάγουν σχεδόν τα μισά από τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων από τους βόρειους και νότιους γείτονές τους.
Ένας δασμός 25% στον Καναδά και το Μεξικό θα αύξανε το κόστος παραγωγής για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, προσθέτοντας έως και 3.000 δολάρια στην τιμή ορισμένων από τα περίπου δεκαέξι εκατομμύρια αυτοκίνητα που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες κάθε χρόνο. Το κόστος των ειδών παντοπωλείου θα αυξανόταν επίσης, καθώς το Μεξικό είναι η μεγαλύτερη πηγή φρέσκων προϊόντων των Ηνωμένων Πολιτειών, παρέχοντας πάνω από το 60% των αμερικανικών εισαγωγών λαχανικών και σχεδόν το ήμισυ όλων των εισαγωγών φρούτων και ξηρών καρπών.
Παρόλα αυτά, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξαρτώνται λιγότερο από το εμπόριο σε σχέση με πολλές άλλες βιομηχανικές οικονομίες, όπως η Γερμανία, η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι εισαγωγές και οι εξαγωγές αποτελούν μόλις το ένα τέταρτο του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) των ΗΠΑ και οι Ηνωμένες Πολιτείες προμηθεύονται ό,τι εισάγουν από ένα αρκετά ευρύ σύνολο κρατών.
Οι δασμοί θα έπλητταν πολύ περισσότερο τον Καναδά και το Μεξικό, καθώς το εμπόριο αποτελεί περίπου το 70% του ΑΕΠ και των δύο οικονομιών.
Η Κίνα εξαρτάται συγκριτικά λιγότερο από τις Ηνωμένες Πολιτείες και λιγότερο από το εμπόριο συνολικά. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η χώρα μείωσε σταθερά τη σημασία του εμπορίου για την οικονομία της, καθώς το Πεκίνο αύξησε την εγχώρια παραγωγή. Σήμερα, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν μόνο το 37% περίπου του ΑΕΠ της Κίνας, σε σύγκριση με πάνω από 60% στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Οι δύο χώρες εξαρτώνται ιδιαίτερα από το εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Περισσότερο από το 80% των εξαγωγών του Μεξικού -συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων, μηχανημάτων, φρούτων, λαχανικών και ιατρικού εξοπλισμού- κατευθύνονται προς το βορρά, αντιπροσωπεύοντας το 15% των συνολικών εισαγωγών των ΗΠΑ. Η εξάρτηση αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στα βόρεια σύνορα του Μεξικού. Εκεί, οι βιομηχανικές πολιτείες Chihuahua, Coahuila, Nuevo León και Baja California αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των εξαγωγών του Μεξικού προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, στέλνοντας κάθε χρόνο υπολογιστές, ηλεκτρονικά είδη, εξοπλισμό μεταφορών και άλλα προϊόντα αξίας άνω των 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ένας μονομερής δασμός 25 τοις εκατό σε αυτά τα αγαθά θα μπορούσε να μειώσει το ΑΕΠ του Μεξικού κατά περίπου 16 τοις εκατό σύμφωνα με το Bloomberg Economics, με την αυτοκινητοβιομηχανία του Μεξικού να σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος. Το Μεξικό στέλνει σχεδόν το 80% των αυτοκινήτων που παράγει μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, που αντιστοιχεί σε περίπου 2,5 εκατομμύρια οχήματα κάθε χρόνο. Οι δασμοί θα απειλούσαν επίσης τον ενεργειακό τομέα του Μεξικού- οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο αποδέκτης περίπου του 60 τοις εκατό των εξαγωγών πετρελαίου του Μεξικού, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου είναι αργό πετρέλαιο που προορίζεται για τα αμερικανικά διυλιστήρια. Ταυτόχρονα, το Μεξικό είναι ο κορυφαίος προορισμός για τις εξαγωγές διυλισμένου πετρελαίου των ΗΠΑ, οι οποίες καλύπτουν πάνω από το 70 τοις εκατό της εγχώριας ζήτησης. Οι αμερικανικοί δασμοί θα καταστήσουν τα καύσιμα ακριβότερα, αυξάνοντας τις τιμές στην αντλία και επιβαρύνοντας την ευρύτερη οικονομία του Μεξικού.
Ο Καναδάς αντιμετωπίζει παρόμοια πρόκληση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αγοράζουν πάνω από το 70 τοις εκατό [PDF] των εξαγωγών του Καναδά, ενώ τα προϊόντα αυτά αποτελούν το 14 τοις εκατό των συνολικών εισαγωγών των ΗΠΑ. Σύμφωνα με τους νέους δασμούς, ο ενεργειακός τομέας του Καναδά θα δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα, καθώς οι εξαγωγείς στέλνουν το 80 τοις εκατό του πετρελαίου τους νότια.
Αυτές οι ασυμμετρίες στο κόστος των δασμών στο εσωτερικό της χώρας δίνουν στις ΗΠΑ σημαντική επιρροή στις διαπραγματεύσεις έναντι των βορειοαμερικανών εταίρων τους.
Τα τελευταία χρόνια, το εμπόριο ΗΠΑ-Κίνας έχει μειωθεί, ιδίως σε τομείς που επλήγησαν από προηγούμενους δασμούς και ελέγχους εξαγωγών, όπως τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, οι διακομιστές δεδομένων, τα έπιπλα και οι ημιαγωγοί. Η Κίνα έχει αντ' αυτού αυξήσει το εμπόριο με άλλους εταίρους, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Μεξικό και το Βιετνάμ. Το μερίδιο της χώρας στο παγκόσμιο εμπόριο έχει αυξηθεί κατά περίπου 4% από το 2016, όταν ανέλαβε για πρώτη φορά καθήκοντα ο πρόεδρος Τραμπ, ακόμη και όταν το μερίδιο των Ηνωμένων Πολιτειών έχει υποχωρήσει. Συνδυαστικά, οι παράγοντες αυτοί θα μείωναν το σοκ ενός πρόσθετου δασμού 10 τοις εκατό στις κινεζικές εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το νόμισμα κάθε χώρας θα μπορούσε να αποδυναμωθεί περαιτέρω, μειώνοντας τον αντίκτυπο των δασμών στις εισαγωγές και αυξάνοντας την πραγματική αξία των αμερικανικών εξαγωγών προς άλλα κράτη. Η αποδυνάμωση του γουάν έχει ήδη αμβλύνει το πλήγμα για τους Κινέζους παραγωγούς, βοηθώντας τις εξαγωγές τους να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε όλο τον κόσμο. Η υποτίμηση κατά περίπου 30 τοις εκατό του μεξικανικού πέσο από τον Απρίλιο και η πτώση κατά 8 τοις εκατό του καναδικού δολαρίου από τον Σεπτέμβριο μειώνουν επίσης τον πιθανό αντίκτυπο. Οι αγορές θα μπορούσαν δυνητικά να οδηγήσουν το πέσο, καθώς και το καναδικό δολάριο, σε περαιτέρω πτώση εάν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί.
Επιπλέον, ο Καναδάς, η Κίνα ή το Μεξικό θα μπορούσαν να αντιδράσουν με τον ίδιο τρόπο, επιβάλλοντας δασμούς tit-for-tat στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η πρόεδρος του Μεξικού Κλαούντια Σεϊνμπάουμ έχει ήδη προτείνει ότι το Μεξικό θα μπορούσε να προβεί σε αντίποινα με δικούς του δασμούς και η Συμφωνία Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά (USMCA), η οποία υποστηρίζει το ελεύθερο εμπόριο της Βόρειας Αμερικής, πιθανότατα θα το επέτρεπε.
Αυτή δεν θα ήταν η πρώτη φορά που χώρες θα προέβαιναν σε αντίποινα. Το 2018, το Μεξικό και ο Καναδάς επέβαλαν ανταποδοτικούς δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα αξίας άνω των 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων - συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα, του χοιρινού κρέατος, του γιαουρτιού και των τραπεζομάντιλων - αφού ο Τραμπ επέβαλε δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο τους. Ομοίως, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχασαν 20 δισ. δολάρια.
Εάν ο Καναδάς ή το Μεξικό προβούν σε αντίποινα, οι εξαγωγείς καυσίμων των ΗΠΑ θα υποστούν πιθανότατα το μεγαλύτερο πλήγμα μαζί με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλους προηγμένους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των φαρμακευτικών παραγωγών.
Τα αντίποινα των δασμών στις Ηνωμένες Πολιτείες θα επηρεάσουν κυρίως τις πολιτείες με μεγάλη μεταποιητική δραστηριότητα. Το Μεξικό αγοράζει το 70 τοις εκατό [PDF] των εξαγωγών του Νέου Μεξικού, συμπεριλαμβανομένων δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αμερικανικά τσιπ ημιαγωγών και ηλεκτρικά εξαρτήματα που επιστρέφουν αργότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες σε μεξικανικής κατασκευής αυτοκίνητα και συσκευές. Το Τέξας στέλνει περισσότερα από 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε τσιπ, εξαρτήματα αυτοκινήτων και ηλεκτρικό εξοπλισμό στο Μεξικό- συνολικά, οι εξαγωγές της πολιτείας προς το νότο αντιπροσωπεύουν το 5% του ΑΕΠ της. Οι δασμοί θα έπλητταν επίσης τις εξαγωγές αυτοκινήτων και μετάλλων του Οχάιο προς τον Καναδά αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς και τις εξαγωγές ξυλείας και χαρτιού του Μέιν ύψους 320 εκατομμυρίων δολαρίων προς βορρά.
https://www.newsbomb.gr/kosmos/story/1623532/analysi-ti-simainei-o-emporikos-polemos-tou-tramp-se-kanada-kina-kai-meksiko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου