Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023

Τα ερωτηματικά με ένα ναυάγιο που το Λιμενικό παρακολουθούσε να συμβαίνει: τους έβλεπαν να πνίγονται επειδή «δεν ήθελαν βοήθεια»...!!!

Του Νίκου Λακόπουλου

Mε τα ερώτηματα για το ναυάγιο της Πύλου αναπάντητα και την χώρα εκτεθειμένη διεθνώς όλα οδηγούν σε ένα συμπέρασμα: οι ελληνικές αρχές ήταν υποχρεωμένες από τον νόμο και από διεθνείς συμβάσεις να διασώσουν τους πρόσφυγες του ναυαγίου της Πύλου, αλλά δεν το έκαναν.

Το Λιμενικό παρακολουθούσε το σκάφος να βυθίζεται και τελικά έκανε αυτό που έπρεπε να είχε κάνει σώζοντας δεκάδες ζωές, όταν ήταν ήδη αργά. 

Το επιχείρημα πως δεν επενέβη γιατί οι επιβάτες δεν ήθελαν να σωθούν το διαψεύδει μια φωτό δημοσιεύτηκε που τους δείχνει να ζητάνε βοήθεια.

Το νέο ερώτημα αν το Λιμενικό προχώρησε στην πρόσδεση του σκάφους και πιθανόν να συνέβαλε στη βύθιση θα μπορούσε να απαντηθεί από ένα βίντεο που μάλλον υπάρχει, αλλά δεν βλέπει την δημοσιότητα.

Από μαρτυρίες προκύπτει ότι μετά από πέντε ημέρες ταξιδιού, το νερό τελείωσε, ο οδηγός του σκάφους τα είχε εγκαταλείψει στην ανοιχτή θάλασσα και υπήρχαν έξι πτώματα στο πλοίο. 

«Το λιμενικό θα έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση ακόμη και αν υπήρχε άρνηση διάσωσης από τους επιβαίνοντες του πλοίου ανοιχτά της Πύλου» θα πει ο ναύαρχος ε.α. κ. Σπανός.

«Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα».

Ο υποναύαρχος ε.α. Στέλιος Φενέκος σε ανάρτησή του αναφέρει πως το σκάφος, όπως δημοσιεύθηκε, δεν έφερε σημαία και θα μπορούσε επίσης να χαρακτηρισθεί ότι διενεργεί δουλεμπόριο και να το σταματήσουν για να ελεγχθεί.

«Και το σκάφος της FRONTEX και η Ελληνική Ακτοφυλακή, όχι μόνο δεν παρενέβησαν αποτελεσματικά, αλλά δημιουργούνται ερωτηματικά εάν το άφησαν να πλέει μόνο του, χωρίς πολύ κοντινή παρακολούθηση, δίπλα τους δηλαδή, που θα τους έδινε την δυνατότητα να δράσουν άμεσα σε περίπτωση ανατροπής, ώστε να σωθούν πολλές ζωές.

Και μην μου πει κάποιος ότι δεν είχαν αντιληφθεί τους κινδύνους ανατροπής του σκάφους, όταν έβλεπαν τόσες εκατοντάδες ανθρώπους να βρίσκονται σε ένα υπερφορτωμένο σκάφος στα καταστρώματα».

Οι ευθύνες και η συγκάλυψη

«Ευτυχώς ο Ποινικός μας Κώδικας απορρίπτει τη «δικαίωση» της αναλγησίας και της αδιαφορίας ενώπιον του θανάτου του συνανθρώπου» θα γράψει ο καθηγητής Νίκος Παρασκευόπουλος.

» Στις περιπτώσεις όπου η προστατευόμενη αξία είναι σοβαρή, όπως η ζωή, δεν εξαρτά την συμπεριφορά του δράστη από τη συναίνεση του θύματος, το οποίο μπορεί μάλιστα να αγνοεί την ύπαρξη ή την αμεσότητα του κινδύνου ή να είναι ψυχικά πιεσμένο».

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας Κώστας Μαργέλης υποστηρίζει ότι «προκύπτουν τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών και των λοιπών παραγόντων» αφού «βρισκόμαστε σε διεθνή ύδατα, αλλά έχουμε ως Ελλάδα αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση».

Γιατί δεν ελέγχθηκε μέσω έρευνας αν είχε τα απαραίτητα προσόντα ναυσιπλοΐας και σωσίβια το αλιευτικό σκάφος και να γίνει διάσωση των ακραία υπεράριθμα επιβαινόντων σε αυτό;

Τι κρύβει το Λιμενικό;

Ο δικηγόρος Κώστας Ντάλτας παρατηρώντας ότι οι δύο φωτογραφίες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα από το Λιμενικό είναι screenshot από βίντεο, καθώς δεν προέρχονται από φωτογράφους υποστηρίζει ότι τα τα πλωτά σκάφη της Frontex και του Λιμενικού, αλλά και τα εναέρια μέσα έχουν κάμερες, άρα υπάρχει βιντεοληπτικό υλικό.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού ωστόσο υποστηρίζει ότι «όταν έχουμε ένα περιστατικό πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να επιχειρήσουμε απρόσκοπτα. Το να θέσεις κάποια μέλη ανενεργά προκειμένου να μπορέσουν να τραβήξουν τραβήξουν βίντεο καταλαβαίνετε ότι δεν είναι δόκιμο».

Ο Νίκος Αλεξίου υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει σχετικό βίντεο και διαψεύδει ότι έγινε «προσπάθεια πρόσδεσης τους σκάφους» από  το Λιμενικό: «Τα σχοινιά τα είχαν πετάξει ναύτες από το εμπορικό πλοίο που τους πέταξαν εφόδια».

Ωστόσο μια μαρτυρία αναφέρει πως «τους έδεσε με κάποιο σχοινί το σκάφος του λιμενικού και προσπάθησε να τους ρυμουλκήσει προς τα αριστερά. Για άγνωστο λόγο το σκάφος πήρε δεξιά κλίση και αιφνιδίως βυθίστηκε».

Μετανάστες θα αναφέρουν στον Αλέξη Τσίπρα πως το αλιευτικό δέθηκε με σχοινί από σκάφος του Λιμενικού, αλλά η ρυμούλκηση ή η απόπειρα ρυμούλκησης ή το πέταγμα των σχοινιών από εμπορικό πλοίο δεν αναφέρεται σε καμία από τις ανακοινώσεις του Λιμενικού.

Αναπάντητα ερωτήματα

Ακόμα δεν καταγράφονται ούτε ότι φωτίστηκε το σκάφος (η Καθημερινή δημοσιεύει ούτε η προειδοποίηση από τα μεγάφωνα ( ότι δεν μπορούν να φτάσουν στην Ιταλία και διατρέχουν κίνδυνο).

«Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»)».

Το Λιμενικό δηλαδή παρακολουθεί το πλοίο την ώρα που βυθίζεται, αλλά δεν υπάρχει σχετικό υλικό από κάμερες και διαψεύδεται ότι έγινε ρυμούλκηση ή προσπάθεια ρυμούλκησης.

Τελικά όμως γίνεται γνωστό ότι «τρεις ώρες περίπου νωρίτερα από τη βύθιση του Α/Κ σκάφους, το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων».

«Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το ΠΠΛΣ απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το Α/Κ από κοντινή απόσταση».

Γιατί το γεγονός αυτό έχει αποσιωπηθεί μέχρι τώρα; Yπάρχει βίντεο από τη στο στιγμή της βύθισης και γιατί ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού δηλώνει ότι δεν υπάρχει;

Aναπάντητα ερωτήματα για ένα ναυάγιο που κόστισε εκατοντάδες ζωές όταν ένα υπερφορτωμένο πλοίο βυθίζεται και το ελληνικό Λιμενικό επεμβαίνει όταν είναι αργά.

Που μπορούσε δηλαδή -όπως είχε υπόχρεωση- να κάνει νωρίτερα και μάλλον θα είχε κάνει αν οι επιβάτες ήταν Έλληνες – κι όχι παράνομοι μετανάστες και πρόσφυγες -που «δεν ήθελαν να τους σώσουμε» δηλαδή όχι κανονικοί άνθρωποι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου