Πέμπτη 2 Ιουλίου 2020

Η ευκαιρία που «πνίγηκε» στο Αιγαίο...!!!

Σήμερα που ανοίγει ο τουρισμός η αγωνία όλων κορυφώνεται για τις υγειονομικές συνέπειες από την αναγκαία επανεκκίνηση.  

Έχουμε συχνά αναφερθεί στις παλινωδίες του ΕΟΔΥ όσον αφορά το ποιοι και πως θα έρθουν καθώς και στην προβαλλόμενη υγειονομική θωράκιση των νησιών (χωρίς τεστ, χωρίς ενίσχυση της πρωτοβάθμιας, χωρίς προσλήψεις και εξοπλισμό, με την ανάθεση της επιδημιολογικής επιτήρησης σε ανύπαρκτο στρατό ιδιωτών γιατρών των νησιών). Επίσης έχει γίνει συγκεκριμένη ανάλυση σε συγκεκριμένους τομείς της τουριστικής υποδομής όπως Χαλκιδική, Ιόνια νησιά, δυνάμεις του ΕΚΑΒ στα νησιά κ.ά. Σήμερα θα εξετάσουμε την κατάσταση στο Αιγαίο σε επίπεδο όχι πλέον πρόληψης, έγκαιρης διάγνωσης, διακομιδής αλλά νοσηλείας και θεραπευτικής αντιμετώπισης επιτόπου.

Δόθηκε πραγματική ευκαιρία στην κυβέρνηση της ΝΔ να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερες περιστάσεις αλλά και τις χρονίζουσες ανάγκες της υγείας, στον καιρό της πανδημίας. Ωστόσο το σχέδιο της, ιδιαίτερα για τη νησιωτική χώρα ήταν φτιαγμένο στο γόνατο και απέτυχε.  Το κυριότερο ερώτημα όλων, είναι το γιατί η κυβέρνηση δεν εκμεταλλεύτηκε το διάστημα του εγκλεισμού  προκειμένου να στελεχώσει τις δομές υγείας των νησιών. Αντιθέτως αρκέστηκε στην συνεχή επίκληση της «ατομικής ευθύνης» και έκλεισε με ένα «νίπτω τας χείρας μου» πολύ σχολαστικά...
Οι προσλήψεις στα νοσοκομεία της νησιωτικής χώρας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του εγκλεισμού, περιορίστηκαν σε αυτές του λοιπού επικουρικού προσωπικού και λιγότερο στον διορισμό ιατρικού επικουρικού προσωπικού Για μόνιμο προσωπικό ούτε συζήτηση δεν πρέπει να γίνεται.
 Α)   Στο Β. Αιγαίο παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις.
  • Στην Λήμνο, αποχώρησε ένας γιατρός ειδικότητας παθολογίας και ένας αναισθησιολογίας από το ΓΝ Λήμνου και δεν αντικαταστάθηκαν.
  • Στην Λέσβο αρκέστηκαν σε προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού, ενώ  από ιατρικό προσωπικό έγιναν μόνο οι προγραμματισμένες από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προσλήψεις των γιατρών ΤΕΠ. Η ΜΕΘ του ΓΝ Μυτιλήνης διαθέτει 5 κλίνες, μία κενή για ασθενή με κοροναϊό. Λειτουργεί ΤΟΜΥ στο νησί από το 2018.
  • Στην Χίο καλύφθηκαν, εν μέρει οι μεγάλες ελλείψεις νοσηλευτών, τραυματιοφορέων και νοσηλευτών ενώ παραμένουν τα κενά στο ακτινολογικό. Η MEΘ του νοσοκομείου λειτουργεί με 3 κλίνες, ενώ … αναμένεται προσωπικό για τη λειτουργία άλλων 2 κλινών!!! Προσλήφθηκαν μόνο 2 επικουρικοί γιατροί, ενώ παραμένουν ελλείψεις γιατρών στο Αναισθησιολογικό και Ακτινοδιαγνωστικό Τμήμα λόγω του άγονου των προκηρύξεων. Λειτουργεί ΤΟΜΥ στο νησί από το 2018.
  • Στην Σάμο υπάρχουν ελλείψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού. Πραγματοποιήθηκαν ανεπαρκείς προσλήψεις, συμβασιούχων νοσηλευτών και τραυματιοφορέων. Προσλήφθηκαν 1 γιατρός από παλιά προκήρυξη του ΣΥΡΙΖΑ και 1 ως Επικουρικός. Λειτουργούν 4 κλίνες ΜΕΘ με 4 γιατρούς. Προστέθηκαν 2 κλίνες, για Covid 19, χωρίς προσθήκη προσωπικού, που θα στελεχωθούν από αλλά τμήματα σε περίπτωση ανάγκης.
  • Στην Ικαρία προσλήφθηκαν 2 επικουρικοί γιατροί, λόγω Covid νοσηλευτικό και  παραϊατρικό προσωπικό. Στον οργανισμό του νοσοκομείου δεν προβλέπεται ΜΕΘ/ΜΑΦ. Έχει ανασταλεί η λειτουργία του Αξονικού τομογράφου. Από τα Κέντρα Υγείας Βορείου Αιγαίου έχει μετακινηθεί μεγάλο μέρος του προσωπικού στα όμορα νοσοκομεία, με αποτέλεσμα την πλήρη υποβάθμισή τους.
Β)  Οι προσλήψεις στα νοσοκομεία των Κυκλάδων:
  • Στην Σύρο αρκέστηκαν σε προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού και 3 επικουρικών γιατρών, εκ των οποίων 1 για τη Μονάδα Τεχνητού Νεφρού (ΜΤΝ), που ας σημειωθεί λειτούργησε επί ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης ανανεώθηκε η θητεία ενός επικουρικού και διορίστηκε 1 Γενικός Χειρουργός από παλαιά προκήρυξη του ΣΥΡΙΖΑ και ολοκληρωμένη κρίση από τον Μάρτιο 2019. Στο νοσοκομείο λειτουργεί ΜΑΦ με 3 κλίνες από την εποχή ΣΥΡΙΖΑ. 
  • Στην Νάξο, το ΓΝ-ΚΥ Νάξου ενισχύθηκε με 2 επικουρικούς γιατρούς, ενώ αποχώρησε ένας. Προσελήφθησαν 6 επικουρικοί νοσηλευτές. Το νοσοκομείο δεν διαθέτει ΜΕΘ/ΜΑΦ. Ο αξονικός τομογράφος υπάρχει από το 2019, αλλά δεν λειτουργεί.
  • Στα Κύθηρα στο ΓΝ-ΚΥ Κυθήρων αρκέστηκαν σε προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού. Δεν αντικαταστάθηκε ο παιδίατρος που αποχώρησε ενώ αντικαταστάθηκε με επικουρικό η ακτινολόγος που επίσης αποχώρησε. Δεν λειτουργεί ο Αξονικός Τομογράφος που τοποθετήθηκε το 2019.
  • Στη Θήρα το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας άνοιξε τις πύλες του το 2016. Το  νοσοκομείο λειτούργησε με την ψήφιση του σχεδίου νόμου για το παράλληλο πρόγραμμα και παραμένει δημόσιου χαρακτήρα. Τελεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Υγείας, εφημερεύοντας κανονικά στο πλαίσιο λειτουργίας των μονάδων Υγείας της 2ης ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου και είναι δυναμικότητας 50 κλινών. Ανταποκρίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις ανάγκες του νησιού.
Γ) Αντίστοιχη κατάσταση επικρατεί και στα Δωδεκάνησα:
  • Στη Ρόδο καταγράφονται ελλείψεις σε γιατρούς, νοσηλευτές, τραυματιοφορείς. Στο σύνολο του νησιού προσλήφθηκαν μόνο συμβασιούχοι γιατροί και νοσηλευτές. Στο ΓΝ Ρόδου λειτουργούν 5 κλίνες ΜΕΘ από τις 6 που προβλέπονται στον οργανισμό. Δεν έχει ενισχυθεί ουσιαστικά με ιατρικό ή άλλο προσωπικό.
  • Στο ΚΘ-ΓΝ-ΚΥ Λέρου  υπάρχουν  ελλείψεις ιατρικών ειδικοτήτων. Αρκέστηκαν σε προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού. Συζητείται η δημιουργία νέου κλειστού ΚΥΤ προσφύγων στον χώρο του νοσοκομείου και πιθανολογείται η μεταφορά των ψυχικά ασθενών στο Λακκί. 
  • Στην Κάλυμνο: δεν προσλήφθηκε κανένας γιατρός. Προσλήφθηκαν από τους πίνακες επικουρικού προσωπικού 7-10  νοσηλευτές, τραυματιοφορείς και μία παρασκευάστρια, μερικοί από τους οποίους υπηρετούσαν ήδη στο νοσοκομείο με σύμβαση ΟΑΕΔ.
  • Στην Κω, στο ΓΝ-ΚΥ Κω υπάρχουν ελλείψεις γιατρών ειδικοτήτων. Προσλήφθηκε μόνο 1 γιατρός. Αρκέστηκαν σε προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού για τον covid. ΜΕΘ δεν προβλέπεται από τον οργανισμό Η ΜΑΦ είναι διατομεακό τμήμα. Την λειτουργία της καλύπτει το αναισθησιολογικό τμήμα αποκλειστικά για τα διασωληνωμένα περιστατικά μέχρις ότου να γίνει η αεροδιακομιδή. Λειτουργεί ΤΟΜΥ στο νησί.
  • Σε ότι αφορά την Κάρπαθο,  η κυβέρνηση Μητσοτάκη και οι υπουργοί της δεν έχουν να πουν τίποτε για το ΓΝ Καρπάθου που θεμελιώθηκε και τελείωσε επί ΣΥΡΙΖΑ. Ένα νοσοκομείο 3.013 τμ, πλήρως εξοπλισμένο, (στο έργο περιλαμβανόταν η προμήθεια και εγκατάσταση ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού για όλους τους χώρους, αλλά και η χρηματοδότηση των απαιτούμενων μελετών και η σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας), που διαθέτει φαρμακείο, κύριους και  βοηθητικούς χώρους υπηρεσιών και προσωπικού, (ΗΜ) ηλεκτρομηχανολογικούς χώρους, εξεταστήρια, χειρουργεία, εργαστήρια, πτέρυγα ΤΕΠ, μονάδα νοσηλείας δυναμικότητας 30 κλινών, ενδιαιτήσεις εφημερευόντων ιατρών και γραφεία διοίκησης. Γιατί εκκρεμεί ακόμα η λειτουργία του; Θα μπορούσαν να μας πουν γιατί ακόμα εκκρεμεί, από το 2019 η προκήρυξη των θέσεων γιατρών και λοιπού προσωπικού που προβλέπονται από τον οργανισμό του Νοσοκομείου; Παρόμοια κατάσταση έχει βέβαια αναδείξει το TVXS ότι επικρατεί και με το ετοιμοπαράδοτο νοσοκομείο Χαλκίδας
Τέλος, σε ότι αφορά το σύνολο των κλινών ΜΕΘ, κι εδώ συναντάμε τα μαγικά Μητσοτακικά μαθηματικά. Πως άραγε μέτρησε το υπουργείο Υγείας, σε όλη την νησιωτική Ελλάδα 18 κλίνες ΜΕΘ αποκλειστικά για νοσηλεία Covid-19, οι οποίες μπορούν να φτάσουν τις 79; Που ακριβώς θα βρεθούν χώροι, προσωπικό και εξοπλισμός; Πόσο ασφαλώς θα λειτουργήσουν αν παρ' ελπίδα χρειαστούν; Θρυλείται ότι οι κλίνες αυτές πρόκειται να λειτουργήσουν με μετακίνηση γιατρών από την Αττική. Δηλαδή με αφαίμαξη από τα ήδη υποστελεχωμένα νοσοκομεία, λόγω των αυξημένων συνταξιοδοτικών αποχωρήσεων αλλά και  της καθυστέρησης  προκήρυξης του 2019 καθώς και των 902 θέσεων που απέμειναν στο συρτάρι των κκ Υπουργών Υγείας επί 8 σχεδόν μήνες! Από τη μια, δηλαδή, θα διασωληνώνονται στα νησιά από γιατρούς του κέντρου και από την άλλη θα αποστέλλονται στο κέντρο για νοσηλεία και θεραπεία σε υποστελεχωμένα νοσοκομεία από όπου αυτοί οι γιατροί θα λείπουν;
Απέτυχε λοιπόν η ΝΔ στον σχεδιασμό, όχι μόνο γιατί δεν είχε σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των συνεπειών της αλλά ούτε καν γενικότερο βιώσιμο πρόγραμμα για την υγεία. Ή μάλλον το πρόγραμμα της ήταν αυτό, που είχαν εκφράσει με κάθε τρόπο προβεβλημένα στελέχη της πχ Αδ. Γεωργιάδης 2013-14: «Δεν θα αφήσω εγώ την τρόικα να μου πάρει τη δόξα» έλεγε για τις απολύσεις στο ΕΣΥ και την καταστροφή της ΠΦΥ και Β. Οικονόμου 2017-18: «Όλες τις ρουσφετολογικές προσλήψεις σας και τα Σοβιετικού τύπου ΤΟΜΥ θα φάνε Χ». Η πλήρης απαξίωση του ΕΣΥ και η παράδοση του στους ιδιώτες, είχε ξεκινήσει προ πανδημίας με την εμπλοκή και του ΙΣΝ (Πανεπιστημιακό Λάρισας και ΓΝ Κομοτηνής) Σύντομα θα ξανακλείσει το μάτι στους ιδιώτες ακόμη και σε τομείς όπου δεν συμμετείχαν ποτέ ουσιωδώς, όπως η προνοσοκοκομειακή επείγουσα ιατρική με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτήν των αεροδιακομιδών.
Η  κυβέρνηση ακόμη και σήμερα αρνείται την άμεση, μόνιμη και μακροπρόθεσμη ενίσχυση του ΕΣΥ. Γι αυτό δεν έχουν γίνει οι αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού και στα νησιωτικά νοσοκομεία και ΚΥ. Εκκρεμεί η εφαρμογή του σχεδίου εκχώρησης, ξαναγυρνώντας στην Σύμπραξη Δημοσίου ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), και στη μετατροπή των νοσοκομείων σε ΝΠΙΔ. Θα τα εφαρμόσουν πλήρως μόλις υποχωρήσει τελείως η πανδημία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έπρεπε να τρέξει για να προλάβει, αλλά δεν έτρεξε, μάλλον γιατί δεν ήθελε να προλάβει!
Η συνταγματική επιταγή περί ισότητας όλων των Ελλήνων παραβιαζόταν ανέκαθεν στην περίθαλψη των νησιωτικών περιοχών. Τώρα όμως μπαίνει ακόμη πιο επιτακτικό το ερώτημα. Τι μπορεί και τι πρέπει να γίνει; Αποτελεί «εκ των ων ουκ άνευ» ανάγκη, για τους κατοίκους των νησιών και για τους επισκέπτες. Γι όλους αυτούς πρέπει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, να στελεχώσει τώρα, τις νησιωτικές δομές υγείας με επικουρικό προσωπικό κατ’ αρχή  και άμεσα να ολοκληρώσει  την προκήρυξη για την ΠΦΥ που είχε ξεκινήσει από το 2018 και εκκρεμεί.
Τα μαθηματικά, της πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ακολουθώντας την τακτική του... «πατρός Μητσοτάκη» 0+0=14%, δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην υγεία. Η ενίσχυση σε ιατρικό κυρίως δυναμικό είναι μέχρι τώρα σχεδόν μηδενική με αποτέλεσμα υποστελέχωση των δομών, απαξίωση της Πρωτοβάθμιας Υγείας και απουσία γιατρών κρίσιμων ειδικοτήτων.
Αντίθετα κατά την προηγούμενη πενταετία, έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της περίθαλψης στα νησιά του Αιγαίου. Στελεχώθηκαν σημαντικά με γιατρούς Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής, αλλά και ειδικοτήτων. Ενισχύθηκαν με υλικοτεχνικό εξοπλισμό από προγράμματα ΕΣΠΑ και INEREG (πχ.  αγορά 11 ασθενοφόρων μικρού όγκου για άγονα νησιά). Ανακαινίστηκαν πολλές φθαρμένες υποδομές. Αυτό ανέδειξε, τα νοσοκομεία και τα ΚΥ των νησιών, σε μονάδες επαρκούς παροχής υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες, παρά τις πιθανές ελλείψεις, και όχι σε  απλά «Κέντρα Διακομιδών». Προσέφεραν έργο που είναι εμφανές από τη δημόσια λογοδοσία  των Διοικήσεων των νησιωτικών νοσοκομείων, αν και οι χρήστες τα γνωρίζουν όλα αυτά εξ ιδίας πείρας. Η ΝΔ, ως αντιπολίτευση, αλλά και αφού ανέλαβε την εξουσία, κατηγορούσε τον ΣΥΡΙΖΑ, ότι διέλυσε το σύστημα. Μετά ανακάλυψε εξ ανάγκης το ΕΣΥ και σ’ αυτό το «διαλυμένο» ΕΣΥ, πού άντεξε, στηρίχθηκε.  Αυτό χειροκρότησε υποκριτικά και το καπηλεύτηκε ξεδιάντροπα με την ρήση του Πρωθυπουργού πως “έγιναν σε λίγες εβδομάδες, όσα δεν έγιναν δεκαετίες”! Το  σύνολο, όμως, των νοσοκομείων και των ΚΥ του Αιγαίου, δεν έχουν ενισχυθεί και η χώρα πλέει σε «θολά νερά» αβεβαιότητας και εικονικής πραγματικότητας.
Σε ένα δεύτερο κύμα κοροναϊού, με τις προβλεπόμενες συνέπειες αυτής της πολιτικής στη δημόσια υγεία, θα επανέλθει η …. ατομική ευθύνη. «Δεν μείνατε ασφαλείς» θα είναι η βολική επωδός! Η κυβέρνηση  οφείλει να καταθέσει, έγκαιρα, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης των δομών Υγείας των νησιών, στο πλαίσιο όχι μόνο της αντιμετώπισης της πανδημίας κατά την τουριστική περίοδο, αλλά της ενίσχυσης της ΠΦΥ στην νησιωτική Ελλάδα, με τις ιδιαιτερότητες  που τη διακρίνουν. Θα πρέπει  να προβεί σε μόνιμους διορισμούς, δίνοντας κίνητρα, σε γιατρούς, νοσηλευτές/τριες, παραϊατρικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό ώστε να μη χαθεί για άλλη μια φορά η ευκαιρία της στελέχωσης και ενδυνάμωσης του ΕΣΥ και ιδιαίτερα των νοσοκομείων και ΚΥ της νησιωτικής Ελλάδας.
Ο ΠΟΥ ξεκαθαρίζει ότι πέραν της δημαγωγίας: «Μοναδική άμυνα έναντι των υγειονομικών κρίσεων είναι η επένδυση σε ισχυρά συστήματα υγείας». Αυτό βέβαια, που λέει η δική μας πείρα, είναι ότι αν όλα αυτά δεν υιοθετηθούν από ένα μαζικό δυναμικό αναπτυξιακό κίνημα δεν πρόκειται να έλθουν από μόνα τους και οι συνέπειες θα είναι δραματικές και στο εισόδημα και στην υγεία. 
Διαβάστε επίσης: 
  1. ΜΕΘ, ψέματα και βιντεοταινίες (Ιόνια νησιά) 
  2. Ποια είναι η πραγματική υγειονομική κατάσταση στα νησιά (ΕΚΑΒ)
  3. Μεγάλη αναταραχή στον ΕΟΔΥ  
  4. Από τη φιέστα στη Σαντορίνη στο επιτελικό φιάσκο στα σύνορα 
  5. Χαλκιδική case study: Ούτε τα περυσινά υγειονομικά μέτρα
  6. Διακομιδές ασθενών: Άλλος με τη βάρκα μας! 
  7. Η ιδιωτικοποίηση των αεροδιακομιδών
  8. Τα τρία πλωτά ασθενοφόρα και άλλα παραμύθια
  9. Όποιον πάρει ο Χάρης; 
  10. Λοιμός, τουρισμός και υγειονομικό διαβατήριο 

tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου