Τρίτη 16 Ιουλίου 2019

Κέρκυρα : Γιατί μειώνεται ο τουρισμός;; - Ποιος ο ρόλος της μη, (ή έστω της κακής), διαχείρισης, των απορριμμάτων.!


Γράφει ο Γιάννης Σπ. Παργινός

Απαιτείται, εδώ και τώρα, λύση του προβλήματος «σκουπίδια» και επαναπροσδιορισμός του τουριστικού προϊόντος και η διεθνής επικοινωνία αυτού…!!!

Είναι σαφές, πως, ως Κερκυραίος, με διακατέχει μια πιο έντονη και βαθιά ευαισθησία για τα ευαίσθητα θέματα που απασχολούν το νησί μου. Επειδή, πολλοί ζητούν την γνώμη μου, σε κοινωνικές ή επαγγελματικές συνευρέσεις, και πολλά επίσης ακούω και διαβάζω για το μέγα θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, ας μου επιτραπεί να συνεισφέρω κι εγώ στο δημόσιο διάλογο και προβληματισμό με την επαγγελματική γνώση μου ή έστω την απλή γνώμη μου.!

Κατ αρχήν, η μη διαχείριση, (ή η κακή διαχείριση), των απορριμμάτων, δεν συνάδει με τον πολιτισμό του νησιού μας και όλων των Επτανήσων, προσβάλει την αξιοπρέπεια της κοινωνίας, πλήττει την οικονομία και βλάπτει ανεπανόρθωτα την υγεία των κατοίκων κι επισκεπτών.!  
Πέραν, όλων τούτων, όμως, η συνεχιζόμενη μη λύση στο θέμα «σκουπίδια», προκαλεί κι ένα άλλο μεγάλο κακό. Απορροφά, όλον τον δημόσιο λόγο και επισκιάζει, αν δεν σκεπάζει πλήρως, πλείστα άλλα προβλήματα που χρήζουν επίσης άμεσης κι ολοκληρωτικής λύσης, όπως :
·      Το πλήρως εγκαταλελειμμένο οδικό δίκτυο.!
·      Το πεπαλαιωμένο δίκτυο ύδρευσης κι αποχέτευσης της πόλεως Κερκύρας και το ανύπαρκτο ή ελλειμματικό στους άλλους δύο νέο ιδρυθέντες Δήμους Βορρά και Νότου .!
·      Η παντελής έλλειψης θέσεων στάθμευσης, εντός της πόλεως Κερκύρας και στις παρυφές αυτής…., θέμα που δημιουργεί πάμπολλα προβλήματα στην άνετη κι απρόσκοπτη συγκοινωνιακή επικοινωνία κέντρου και περιφέρειας.!
·      Βιολογικοί Καθαρισμοί σε πολλά σημεία του νησιού.! 
·      Επίλυση των προβλημάτων ελλιμενισμού και προσέγγισης στα περιφερειακά λιμάνια του νησιού.!  
·      Πλήρως τεχνολογικά εξοπλισμένο και στελεχωμένο με επιστημονικό και ανθρώπινο δυναμικό νοσοκομείο.!
    Πέραν, όλων των ανωτέρω, η Κέρκυρα έπαψε προ πολλού να αποτελεί μονοπώλιο και σπάνιο στην περιοχή τουριστικό προορισμό. Απέκτησε ανταγωνιστές. Η Αλβανία, «κλέβει» τουρίστες που σε παλιότερες εποχές δεν ήταν δυνατόν να την προσεγγίσουν καν. Και με «πόρτα», την Αλβανία, συνεχίζουν απρόσκοπτα το ταξίδι τους προς τις Δαλματικές Ακτές. Τα Σύβωτα, επίσης, συμβάλλουν στην διάχυση των τουριστικών ρευμάτων, που σε άλλες εποχές και περιόδους στάθμευαν και παρέμεναν στο νησί. Στις πέριξ της Κέρκυρας τουριστικές περιοχές, προστίθενται και τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου, ενώ η δημοκρατικοποίηση των Βαλκανίων και το άνοιγμα νέων τουριστικών αγορών σε Τουρκία, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική, αδυνατίζουν έτι περαιτέρω την τουριστική Κέρκυρα.!   
Ο όποιος αναλυτής, σταθεί προσεκτικά στην τουριστική Κέρκυρα και κάνει οικονομική προβολή στο άμεσο μέλλον, θα δει πως μια ενδεχόμενη ειρήνευση στην Μέση Ανατολή θα προκαλέσει μεγαλύτερη διάχυση των τουριστικών ρευμάτων κι άρα περισσότερη αφαίμαξη στη νησί των Φαιάκων.!
Τούτων, όλων των ανωτέρω δοθέντων, εύλογα κι εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα πως η Κέρκυρα οφείλει άμεσα να «επαναπροσδιορίσει» και «επανακαθορίσει» το τουριστικό της προϊόν και να το επικοινωνήσει διεθνώς, μαζί, φυσικά, και με την ταυτόχρονη επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της.!  
Ας λάβουμε υπόψην μας την φετινή τουριστική περίοδο. Η μόνη περιοχή του νησιού που έχει την μικρότερη κάμψη στις τουριστικές ροές είναι η ευρύτερη περιοχή Συνιών – Κασσιώπης. Αυτό, οφείλεται στις βίλες που έχουν κτιστεί στην εν λόγω περιοχή. Αν, γίνει αφαίρεση των τουριστικών ρευμάτων που καταλύουν στις βίλες, θα βρεθεί η πτώση στο ποσοστό που έχει ολόκληρο το νησί….
Διαχείριση απορριμμάτων
Κι ας έλθουμε τώρα στο μέγα θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων…
Πολλά γράφονται κα λέγονται περί μεταφοράς των απορριμμάτων εκτός νησιού.
Επί του προκειμένου πρέπει να ληφθεί υπόψην πως ο Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης των Απορριμμάτων, - ο οποίος είναι υποσύνολο του Εθνικού Σχεδιασμού κι αυτός με την σειρά υποσύνολο του Ευρωπαϊκού Σχεδιασμού - , απαγορεύει ρητά την μεταφορά απορριμμάτων σε άλλη περιφέρεια και δη νησιωτική.
Όμως, σε ειδικές περιπτώσεις και ανάγκες, μπορεί να γίνει παρέκκλιση και για διάστημα σαφώς συγκεκριμένου χρόνου, μέχρις ότου επιλυθεί η ολοκληρωμένη διαχείριση στο νησί..
Για να επιτραπεί, η μεταφορά, πρέπει να βρεθεί ο χώρος και η περιφέρεια αποδοχής κι επ αυτής της αποδοχής να συναινέσουν οι δύο περιφέρειες, - εξόδου και εισόδου - , και τέλος να υπογραφεί ΚΥΑ, κοινή απόφαση συναρμοδίων υπουργών. Μέχρι τώρα, μόνον τα απορρίμματα της Βέροιας μεταφέρονται στην Κοζάνη, αφού πρώτα αποδέχτηκε η Κοζάνη…, συναίνεσαν οι αρμόδιες Περιφέρειες Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας και υπογράφτηκε η αναγκαία ΚΥΑ…!!!
Δεύτερη περίπτωση είναι τα απορρίμματα της Αιγιαλείας, που ακόμα δεν έχει δρομολογηθεί η μεταφορά τους στην Κοζάνη.  
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, όπως την μετέφερε ο Φάνης Μανάτος, - υπεύθυνος δέκα Σταθμών Μεταφόρτωσης στην Δυτική Μακεδονία καθώς και του ΧΥΤY Κοζάνης - , είναι η εξής : ΄΄η εταιρεία ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε. (Διαχείριση Απορριμμάτων Δυτικής Μακεδονίας) έχει δώσει το «πράσινο φως» στον δήμο Αιγιαλείας και είναι σε θέση να δεχθεί όχι μόνο 15.000 αλλά και 20.000 τόνους, ενώ το ποσό δεν είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που διαθέτει ο δήμος για μεταφορά στην Πάλαιρο΄΄.
Έγκριση υπάρχει και από την ΕΠΑΔΥΜ Α.Ε. την εταιρεία ειδικού σκοπού, η οποία συστάθηκε για την εκτέλεση του έργου “Μελέτη, Κατασκευή, Συντήρηση και Λειτουργία των Εγκαταστάσεων του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας”. ΄΄Εκείνο που απομένει είναι να ληφθεί σχετική απόφαση από τις δύο Αποκεντρωμένες Διοικήσεις Πελοποννήσου που υπάγεται ο δήμος Αιγιαλείας και Ηπείρου που υπάγεται η Δυτική Μακεδονία και να προχωρήσει η ΚΥΑ. Αφού υπάρξει η σχετική πιστοποίηση θα προχωρήσει η μεταφορά και ανακύκλωση των απορριμμάτων του δήμου Αιγιαλείας και μόνο τα υπολείμματα θα θάβονται. Εκτιμώ πως είναι το θέμα να ξεπεραστεί ο σκόπελος της γραφειοκρατίας. Στη συνέχεια όλα θα προχωρήσουν ομαλά και η Αιγιάλεια θα εξυπηρετηθεί για πολύ καιρό΄΄, σημείωσε.
Ειδικά, για τα απορρίμματα της Κέρκυρας :
1.  Πρέπει να βρεθεί ο αποδέκτης…,
2.  Να συνταχθεί μελέτη κόστους…
3.  Να συναινέσουν οι δύο Αποκεντρωμένες Περιφέρειες εξόδου και εισόδου…
4.  Να υπογραφεί ΚΥΑ…
5.  Να υπάρξουν ειδικά μέσα μεταφοράς και να κατασκευαστούν ειδικές ράμπες στα λιμάνια αναχώρησης και προορισμού, ( Τα απορριμματοφόρα δεν θα ταξιδεύουν στο ίδιο καράβια με ΙΧ, ασθενοφόρα και λοιπά οχήματα).!
Ο δήμος μπορεί να επιχορηγηθεί
Στο ερώτημα δε του “protionline.gr” για το τι μπορεί να γίνει εάν ο δήμος ενδεχομένως αδυνατεί να ανταπεξέλθει οικονομικά σε αυτό, ο κ. Μανάτος έκανε γνωστό πως ο δήμος μπορεί να επιχορηγηθεί μέσω προγραμμάτων γι’ αυτούς τους σκοπούς. Επισήμανε μάλιστα ότι με ανάλογο τρόπο γίνεται η μεταφορά και από τη Βέροια και κατόπιν της σύμφωνης γνώμης της Αποκεντρωμένης Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας…
Γ. Σπ. Π.

1 σχόλιο:

  1. ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ-ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΔΙΑΛΟΓΗΣ ΑΠΟΡΗΜΑΤΩΝ΄΄ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΒΙΟΚΑΣΗΜΟ ΣΥΜΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗ ΘΑ ΔΩΣΗ ΛΥΣΗ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή