Πέμπτη, 29 Ιουνίου 2017

Τα περιθώρια στενεύουν... έρχεται η τρίτη αξιολόγηση...!!!

Όσο προχωρούν οι διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους και τους εκπροσώπους του ΔΝΤ τόσο περισσότερο «βαραίνει» η ατζέντα των διαπραγματεύσεων που θα πρέπει να...
γίνουν στο τέλος του τρίτου μνημονίου.  

Μπορεί η κυβέρνηση να υποστηρίζει – εμμέσως πλην σαφώς – ότι, μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, εξασφαλίστηκε πολιτικός χρόνος της τάξεως των 12 μηνών, ωστόσο η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σκληρή.

Στον έναν χρόνο που απομένει μέχρι τη λήξη του τρίτου μνημονίου η Ελλάδα θα πρέπει να ξεπεράσει τον σκόπελο τουλάχιστον τεσσάρων τριμηνιαίων αξιολογήσεων, οι οποίες είναι πολύ πιθανό να συγχωνευθούν σε λιγότερες, αλλά σε κάθε περίπτωση θα γίνουν.


Σε λίγα εικοσιτετράωρα θα μάθουμε τα προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης με τα οποία θα πορευτούμε το φθινόπωρο. Αν στη λίστα υπάρχει, όπως φημολογείται, η αναδιάρθρωση του Δημοσίου, ούτε η τρίτη αξιολόγηση θα είναι «περίπατος». Άλλωστε η εμπειρία των δύο πρώτων ετών του τρίτου μνημονίου έχει διδάξει ότι οι εκπλήξεις πλέον βρίσκονται σταθερά στην ημερήσια διάταξη.

 Υπήρχε πουθενά γραμμένος στο αρχικό κείμενο του μνημονίου ο δημοσιονομικός κόφτης; Προφανώς όχι, αλλά προστέθηκε στην πορεία.
 Ήξερε κανείς τον Αύγουστο του 2015 ότι το 2017 θα συμφωνηθούν δημοσιονομικά μέτρα - μαμούθ για την περίοδο μέχρι και το 2022, δηλαδή και για μετά τη λήξη της συμβατικής υποχρέωσης της Ελλάδας;
Και όμως έγινε και αυτό, που πριν από δύο χρόνια θα φάνταζε αδιανόητο.

Στενεύει το περιθώριο

Συμπέρασμα από τα παραπάνω: Η κυβέρνηση δεν θα έχει τόσο... ελεύθερο χρόνο όσο νομίζει κατά το επόμενο δωδεκάμηνο για να ασχοληθεί με την εσωτερική επικαιρότητα και για να προετοιμαστεί εν όψει της μεγάλης διαπραγμάτευσης του καλοκαιριού του 2018, η οποία θα περιλαμβάνει:

1 Τη συμφωνία σχετικά με το αν μπορούν να επιτευχθούν ή όχι οι δημοσιονομικοί στόχοι για παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ από το 2019 μέχρι και το 2022.
Όποιος νομίζει ότι, επειδή η απόφαση του Eurogroup αναφέρεται στο νούμερο 3,5%, η υπόθεση έχει κλείσει, κάνει λάθος. Οι δανειστές, και ειδικά το ΔΝΤ, θα έρθουν να ξεσκονίσουν τα οικονομικά δεδομένα της Ελλάδας και να αποφανθούν για το αν μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος του 3,5% στηριζόμενοι ουσιαστικά σε προβλέψεις.

Από τις προβλέψεις αυτές θα εξαρτηθεί το αν το αφορολόγητο θα μειωθεί νωρίτερα από την 1.1.2020, το αν θα υπάρξουν επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα για την περίοδο 2019-2022, αλλά και το αν θα υπάρξει δημοσιονομικός χώρος ώστε να εφαρμοστούν τα θετικά μέτρα για την περίοδο 2019-2020.

2 Το περιεχόμενο των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διευθέτηση του χρέους, το ακριβές χρονοδιάγραμμα, αλλά και τις προϋποθέσεις εφαρμογής τους. Το ότι θα υπάρξουν παρεμβάσεις για το χρέος είναι περίπου δεδομένο και προκύπτει και από το ανακοινωθέν του Eurogroup. Οι λεπτομέρειες όμως είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά.

Κι αν ακόμη υπάρξουν τις επόμενες εβδομάδες κάποιες λεπτομέρειες επιπλέον, ώστε να διευκολυνθεί και το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, είναι δεδομένο ότι τα μέτρα στις λεπτομέρειές τους θα συζητηθούν μετά τη λήξη του προγράμματος.

3 Το τρίτο και εξίσου σημαντικό ζήτημα έχει να κάνει με την αξιοποίηση των δανειακών κεφαλαίων που θα παραμείνουν αδιάθετα από την τρίτη δανειακή σύμβαση. Είναι πολλά τα λεφτά και το ενδιαφέρον μεγάλο. Εκτιμάται ότι τα αδιάθετα κονδύλια θα φτάσουν τα 27 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9 δισ. ευρώ προορίζονται για τον «κουμπαρά» της προληπτικής γραμμής στήριξης...

topontiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου