Με την σημερινή κατάσταση που επικρατεί στον Υμηττό, δεν μπορούμε πλέον να μιλάμε απλώς για την «προστασία» του ορεινού όγκου και του οικοσυστήματος, όπως το 1978, αλλά για την ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων απόλυτης προστασίας, με σκοπό την «διάσωσή» του. Με αυτή την έννοια, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τον Υμηττό που παρουσίασε ο ΟΡΣΑ και ενέκρινε το ΥΠΕΚΑ, θεωρείται σε πολλά σημεία άτολμο και δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών σύμφωνα με την αποφαση της «Διαδημοτικής» επιτροπής για τον Υμηττό που συνήλθε στην Αργυρούπολη. Το υπό τροποποίηση Π.Δ, όπως διαμορφώθηκε τελικά από τον ΟΡΣΑ και το ΥΠΕΚΑ, έχει σταλεί στο ΣτΕ για γνωμοδότηση επί της νομιμότητας των προτεινόμενων διατάξεων. Η «Διαδημοτική», στο πλαίσιο της λεγόμενης «διαβούλευσης», κατέθεσε στον ΟΡΣΑ αναλυτικό Υπόμνημα (αρ. πρωτ. 1735/19.3.2010) με τις θέσεις και τις προτάσεις της, οι οποίες συνοψίζονται ως ακολούθως:...
...
Συγκεκριμένα:
1.Εξακολουθούν να υφίστανται εκτεταμένες Ζώνες Β περιορισμένης προστασίας, κυρίως στην Ανατολική πλευρά του Υμηττού, στις οποίες επιτρέπονται χρήσεις και κτιριακές εγκαταστάσεις εκπαίδευσης , υπαίθριας αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού καθώς και γεωργικές χρήσεις. Στις εγκαταστάσεις εκπαίδευσης δίνεται η δυνατότητα να κατασκευαστούν κτίρια μέχρι και 8.000 τ.μ το καθένα, γεγονός το οποίο αποτελεί σαφή υποβάθμιση ακόμη και από το μέχρι σήμερα ισχύον καθεστώς προστασίας του Υμηττού.
Η «Διαδημοτική» προτείνει περιορισμένες Ζώνες Β υψηλής προστασίας, με αποκλειστική χρήση υπαίθριας αναψυχής, όπως ορίζεται από την ισχύουσα δασική νομοθεσία, με δυνατότητα γεωργικής χρήσης και μελισσοκομίας και ρητή απαγόρευση βόσκησης, χωρίς τη δυνατότητα δόμησης εγκαταστάσεων εκπαίδευσης και έρευνας, καθώς και οποιωνδήποτε άλλων «κοινωφελών εγκαταστάσεων» αθλητισμού, πολιτισμού, υγείας κλπ. Αυτό σημαίνει, να καταργηθεί οποιαδήποτε «αρτιότητα» και οποιοσδήποτε «Συντελεστής Δόμησης» στις Ζώνες Β προστασίας του Υμηττού, o οποίoς δεν αποτελεί μια οποιαδήποτε «εκτός σχεδίου» περιοχή, αλλά ένα «οικοσύστημα υπό προστασία».
2.H «Διαδημοτική» προτείνει επίσης επέκταση της Ζώνης Α απόλυτης προστασίας του Υμηττού, μέχρι την νότια απόληξή του, στην Φασκομηλιά Βουλιαγμένης, καθώς και σε όλες τις εκτάσεις που περιλαμβάνονται στο δίκτυο «ΝΑΤΟΥΡΑ» (εντός της μωβ γραμμής). Ακόμη, θεωρεί ότι πρέπει να οριοθετηθούν Ζώνες Γ προστασίας αρχαιολογικών χώρων σε όλες της περιοχές του Υμηττού όπου υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι. Επίσης, Ζώνες Δ1 και Δ2 (Μητροπολιτικά Πάρκα Γουδή και Ιλισίων) με ουσιαστικούς περιορισμούς στη δόμηση του χώρου και στις επιτρεπόμενες χρήσεις, καθώς και Ζώνες Ε με περιορισμένης έκτασης εγκαταστάσεων νεκροταφείων και με αποκατάσταση των παράνομων επεκτάσεων σε δασικούς χώρους.
4. Εξ’ άλλου, η «Διαδημοτική» θεωρεί ότι πρέπει να δημοσιοποιηθούν άμεσα οι υφιστάμενες αυθαίρετες και παράνομες κτιριακές εγκαταστάσεις στον Υμηττό, για τις οποίες υπάρχουν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και να προωθηθεί άμεσα η διαδικασία κατεδάφισής τους . Ακόμη, να καταγραφεί άμεσα η υφιστάμενη κατάσταση εγκαταστάσεων και χρήσεων στον Υμηττό. Να δημοσιοποιηθούν άμεσα οι εγκαταστάσεις που έχουν λάβει άδεια χωροθέτησης και έγκριση περιβαλλοντικών όρων και οι «νομίμως ισχύουσες άδειες» με βάση το σημερινό καθεστώς δόμησης του Υμηττού. Να θεσπισθεί χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης των χρήσεων ή και απαλλοτρίωσης των κτισμάτων που η ύπαρξή και χρήση τους είναι ασυμβίβαστη με το καθεστώς προστασίας και διαχείρισης του οικοσυστήματος, με σκοπό την κατεδάφισή τους. Οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί να επανελεγχθούν ως προς τη νομιμότητά τους και το συμβατό ή μη της ανέγερσης και χρήσης τους με το καθεστώς προστασίας του οικοσυστήματος.
Επισημαίνεται ότι, στις «Μεταβατικές διατάξεις» (άρθρο 7) της τελικής απόφασης της Ε.Ε του ΟΡΣΑ για την τροποποίηση του ισχύοντος Π.Δ προστασίας του Υμηττού (21.5.2010), προβλέπεται ότι εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων για εγκαταστάσεις εκπαίδευσης, υγείας, περίθαλψης, αθλητισμού, πολιτισμού και κοινωνικής πρόνοιας εντός της Ζώνης Β, μπορεί να δίδονται μέχρι την έναρξη της ισχύος του τροποποιηθέντος Π.Δ, και όχι μέχρι την έναρξη της διαδικασίας τροποποίησης του Π.Δ, (δηλαδή μέχρι την 9.4.2008, ημερομηνία λήψης απόφασης της πρώτης αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών), όπως προβλέπονταν στην αρχική απόφαση της Ε.Ε του ΟΡΣΑ (14.4.2010).
...
Συγκεκριμένα:
1.Εξακολουθούν να υφίστανται εκτεταμένες Ζώνες Β περιορισμένης προστασίας, κυρίως στην Ανατολική πλευρά του Υμηττού, στις οποίες επιτρέπονται χρήσεις και κτιριακές εγκαταστάσεις εκπαίδευσης , υπαίθριας αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού καθώς και γεωργικές χρήσεις. Στις εγκαταστάσεις εκπαίδευσης δίνεται η δυνατότητα να κατασκευαστούν κτίρια μέχρι και 8.000 τ.μ το καθένα, γεγονός το οποίο αποτελεί σαφή υποβάθμιση ακόμη και από το μέχρι σήμερα ισχύον καθεστώς προστασίας του Υμηττού.
Η «Διαδημοτική» προτείνει περιορισμένες Ζώνες Β υψηλής προστασίας, με αποκλειστική χρήση υπαίθριας αναψυχής, όπως ορίζεται από την ισχύουσα δασική νομοθεσία, με δυνατότητα γεωργικής χρήσης και μελισσοκομίας και ρητή απαγόρευση βόσκησης, χωρίς τη δυνατότητα δόμησης εγκαταστάσεων εκπαίδευσης και έρευνας, καθώς και οποιωνδήποτε άλλων «κοινωφελών εγκαταστάσεων» αθλητισμού, πολιτισμού, υγείας κλπ. Αυτό σημαίνει, να καταργηθεί οποιαδήποτε «αρτιότητα» και οποιοσδήποτε «Συντελεστής Δόμησης» στις Ζώνες Β προστασίας του Υμηττού, o οποίoς δεν αποτελεί μια οποιαδήποτε «εκτός σχεδίου» περιοχή, αλλά ένα «οικοσύστημα υπό προστασία».
2.H «Διαδημοτική» προτείνει επίσης επέκταση της Ζώνης Α απόλυτης προστασίας του Υμηττού, μέχρι την νότια απόληξή του, στην Φασκομηλιά Βουλιαγμένης, καθώς και σε όλες τις εκτάσεις που περιλαμβάνονται στο δίκτυο «ΝΑΤΟΥΡΑ» (εντός της μωβ γραμμής). Ακόμη, θεωρεί ότι πρέπει να οριοθετηθούν Ζώνες Γ προστασίας αρχαιολογικών χώρων σε όλες της περιοχές του Υμηττού όπου υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι. Επίσης, Ζώνες Δ1 και Δ2 (Μητροπολιτικά Πάρκα Γουδή και Ιλισίων) με ουσιαστικούς περιορισμούς στη δόμηση του χώρου και στις επιτρεπόμενες χρήσεις, καθώς και Ζώνες Ε με περιορισμένης έκτασης εγκαταστάσεων νεκροταφείων και με αποκατάσταση των παράνομων επεκτάσεων σε δασικούς χώρους.
4. Εξ’ άλλου, η «Διαδημοτική» θεωρεί ότι πρέπει να δημοσιοποιηθούν άμεσα οι υφιστάμενες αυθαίρετες και παράνομες κτιριακές εγκαταστάσεις στον Υμηττό, για τις οποίες υπάρχουν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και να προωθηθεί άμεσα η διαδικασία κατεδάφισής τους . Ακόμη, να καταγραφεί άμεσα η υφιστάμενη κατάσταση εγκαταστάσεων και χρήσεων στον Υμηττό. Να δημοσιοποιηθούν άμεσα οι εγκαταστάσεις που έχουν λάβει άδεια χωροθέτησης και έγκριση περιβαλλοντικών όρων και οι «νομίμως ισχύουσες άδειες» με βάση το σημερινό καθεστώς δόμησης του Υμηττού. Να θεσπισθεί χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης των χρήσεων ή και απαλλοτρίωσης των κτισμάτων που η ύπαρξή και χρήση τους είναι ασυμβίβαστη με το καθεστώς προστασίας και διαχείρισης του οικοσυστήματος, με σκοπό την κατεδάφισή τους. Οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί να επανελεγχθούν ως προς τη νομιμότητά τους και το συμβατό ή μη της ανέγερσης και χρήσης τους με το καθεστώς προστασίας του οικοσυστήματος.
Επισημαίνεται ότι, στις «Μεταβατικές διατάξεις» (άρθρο 7) της τελικής απόφασης της Ε.Ε του ΟΡΣΑ για την τροποποίηση του ισχύοντος Π.Δ προστασίας του Υμηττού (21.5.2010), προβλέπεται ότι εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων για εγκαταστάσεις εκπαίδευσης, υγείας, περίθαλψης, αθλητισμού, πολιτισμού και κοινωνικής πρόνοιας εντός της Ζώνης Β, μπορεί να δίδονται μέχρι την έναρξη της ισχύος του τροποποιηθέντος Π.Δ, και όχι μέχρι την έναρξη της διαδικασίας τροποποίησης του Π.Δ, (δηλαδή μέχρι την 9.4.2008, ημερομηνία λήψης απόφασης της πρώτης αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών), όπως προβλέπονταν στην αρχική απόφαση της Ε.Ε του ΟΡΣΑ (14.4.2010).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου