Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017

Συμφωνία για τα F-16: Απορίες στους δανειστές, παγωμάρα στον ΣΥΡΙΖΑ ...!!!

Το «Σύνδρομο Σπηλιωτόπουλου» που μιλούσε για φθηνά F16 το 2005,  επιχειρεί να αποφύγει η κυβέρνηση, καθώς οι επίσημες αναφορές -δια στόματος Τραμπ

σε 2.4 δις που απαιτούνται για την αναβάθμιση των Ελληνικών F16, προκάλεσαν όχι μόνο κριτική της αντιπολίτευσης, αλλά και «παγωμάρα» σε αρκετά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. 
Οι κυβερνητικοί βουλευτές καλούνται να δικαιολογήσουν το «λεφτά υπάρχουν» όταν πρόκειται για Αμερικανικής κατασκευής μαχητικά, αλλά επειδή δεν υπάρχουν... γενικώς, μειώνονται το ’19 και το ’20 αφορολόγητο και συντάξεις.

Μετά την πρώτη «κρυάδα» που προκάλεσε ο Ντόναλντ Τραμπ με το ύψος δαπάνης αλλά και την αναφορά για χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ από την Ελληνική παραγγελία, στην κυβέρνηση ήχησε συναγερμός και με επικοινωνιακή αντεπίθεση επιχειρεί το Μέγαρο Μαξίμου να μετριάσει τις εντυπώσεις.
Κυβερνητική «κολοκυθιά» για το κόστος
Πρώτα ο Πάνος Καμένος, υποστήριξε ότι το κόστος θα φτάσει το 1.1 δις και τα υπόλοιπα αφορούν αντισταθμιστικά και προγράμματα βοήθειας, ενώ ακολούθως, τόσο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, όσο και ο πρωθυπουργός επανέλαβαν πως το κόστος του εκσυγχρονισμού,  είναι 1.1 δις ευρώ.  Στο πλαίσιο του επικοινωνιακού συναγερμού, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι ενημερώνει σήμερα -μετά από πολλές ημέρες, τους πολιτικούς συντάκτες προφανώς για να αποκαταστήσει την εικόνα που έχει δημιουργηθεί βοηθούσης της αντιπολίτευσης που μίλησε για υψηλό κόστος.
Πληροφορίες του iefimerida.gr αναφέρουν ότι η προϋπολογισμένη δαπάνη, όντως είναι κάτι παραπάνω από 1 δις ευρώ και γι’ αυτό το λόγο αν και οι Αμερικανοί μιλούν για αναβάθμιση 123 αεροσκαφών, η Αθήνα υπολογίζει να αναβαθμίσει περίπου 90, από όσα έχει στο οπλοστάσιό της.
Ωστόσο, παραμένουν «γκρίζα σημεία» τα αντισταθμιστικά οφέλη που ανέφερε ο υπουργός άμυνας  και οι προμήθειες.  Στοιχεία στα οποία υποτίθεται ότι αντιστοιχεί το υπόλοιπο ποσό, ως τα 2.4 δις που ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος.
F16, το... οικουμενικό μαχητικό
Στο στρατιωτικό επίπεδο, έμπειροι αξιωματικοί επισημαίνουν την αναγκαιότητα αναβάθμισης μέρους του ελληνικού στόλου.  Υπάρχουν ωστόσο ερωτήματα ως προς το κόστος, αλλά κυρίως ως προς το εύρος των αεροσκαφών, καθώς θα μπορούσαν να αναζητηθούν συνδυαστικές λύσεις με νεότερα αεροσκάφη. Λύση στην οποία φαίνεται να κατέληξε η γειτονική Βουλγαρία.
Η δεδομένη επιχειρησιακή ανάγκη πάντως, είναι που έχει προκαλέσει  ένα μικρό «vertigo» και στη ΝΔ που από τη μια βρίσκει επιβεβλημένο τον εκσυγχρονισμό και από την άλλη ασκεί κριτική σε μια επιλογή που -επί της ουσίας, αποτελεί συνέχεια της δικής της, του 2005.
Σε κάθε περίπτωση εκείνοι που μπορούν να χαμογελούν πλατιά,  είναι οι άνθρωποι της κατασκευάστριας εταιρείας που καταφέρνουν να πουλάνε με κάθε κυβέρνηση.
Τι Δεξιά, τι Κέντρο, τι Αριστερά, η Lockheed Martin είναι πάντα εδώ.
Και με ΠΑΣΟΚ, και με ΝΔ, και με ΣΥΡΙΖΑ.
Ο πολιτικός αντίκτυπος
Στο εσωτερικό με την επιστροφή του ο Πρωθυπουργός θα ενημερώσει τα όργανα της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, ενώ ο Πάνος Καμμένος μάλλον θα περάσει δύσκολες ώρες ενημερώνοντας την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Άλλωστε οι αναφορές στα Α/Ω των εξοπλιστικών προγραμμάτων, μόνο για τις διαδρομές μίζας έχουν μείνει στην ιστορία των μεγάλων συμβολαίων. Αν και για την κατάργησή τους πολλοί και από πολλά κόμματα μίλησαν, τώρα μάλλον θα πρέπει κάποιος να επιχειρηματολογήσει υπέρ τους…  
Δυσαρέσκεια και στον ΣΥΡΙΖΑ 
Εντωμεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, με έντονο σκεπτικισμό υποδέχτηκαν στον ΣΥΡΙΖΑ τα αποτελέσματα των επαφών του Αλέξη Τσίπρα στις Ηνωμένες Πολιτείες και  τα περισσότερα κομματικά στελέχη τηρούν στάση αναμονής, προκειμένου να χυθεί άπλετο φως στα… σκοτεινά σημεία.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του iefimerida υπάρχει έντονη αμηχανία έως και δυσαρέσκεια σε κάποια κορυφαία στελέχη του κόμματος που φλερτάρουν με την πτέρυγα των «53», για μια σειρά από θέματα.
Οι εν λόγω φωνές, παραδέχονται στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες τους ότι το μόνο σίγουρο είναι πως «πήραμε καλές υποσχέσεις για επενδύσεις και χρέος». Αφήνοντας έτσι να εννοηθεί, ότι η άλλη πλευρά είναι αυτή που βγήκε κερδισμένη και πως ο ΣΥΡΙΖΑ βγαίνει στριμωγμένος. Όσο για τη λυπητερή με τα F16, αναμένεται το επόμενο διάστημα να ακολουθήσει ενημέρωση και στη Βουλή- τουλάχιστον αυτό επιθυμούν κάποιοι βουλευτές- και φαίνεται πως δεν έχει προκαλέσει κανένα ενθουσιασμό το ποσό των 2,4δις. Επιπλέον, δεν περνά απαρατήρητο -όπως λένε- ότι «δίνουμε τόσα χρήματα γα να αυξήσουμε τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα που έχει 24% ανεργία».
Στο εξωτερικό 
Την ίδια ώρα στις Βρυξέλλες όπου σε λίγο φθάνει για τη σύνοδο κορυφής, ο Αλέξης Τσίπρας θα έχει απέναντί του την Άνγκελα Μέρκελ, όσο και τον Εμμανουέλ Μακρόν κι ενδεχομένως να ερωτηθεί για το ταξίδι του στις ΗΠΑ. Θα επηρεάσει τη στάση των ευρωπαϊκών θεσμών επιλογή της Αθήνας;
Εξ άλλου οι Γάλλοι κατασκευάζουν και αυτοί μαχητικά και φρεγάτες και ο νέος πρόεδρος επιδιώκει να ανοίξει τη συζήτηση για την εμβάθυνση της Ευρώπης που θα μπορούσε να έχει και κοινή στρατιωτική ισχύ και κοινή αμυντική βιομηχανία. Το αν τους κακοφάνηκε που τα ελληνικά ευρώ  θα καταλήξουν σε Αμερικανούς, ενδεχομένως να μη το μάθουμε. Ίσως όμως πληροφορηθούμε αργότερα την εκδήλωση ενδιαφέροντος για Γαλλικά όπλα. Έτσι κι αλλιώς οι Ευρωπαίοι είναι αυτοί που μας δανείζουν.    
Πηγές των δανειστών στο iefimerida 
Οπως έγραψε από χθες το iefimerida, απορίες για την ανακοίνωση της αναβάθμισης των F-16 δια στόματος Ντόναλντ Τραμπ και το «τιμολόγιο» των 2,4 δισ. δολαρίων που γνωστοποιήθηκαν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού εξέφραζαν από χθες το πρωί κύκλοι των Βρυξελλών. 
Ευρωπαϊκές πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων για το θέμα των F-16 δήλωσαν το μεσημέρι της Τετάρτης απαντώντας σε σχετική ερώτηση του iefimerida.gr ότι «ασφαλώς θα πρέπει να συζητηθούν οι δημοσιονομικές λεπτομέρειες, στο πλαίσιο του προγράμματος». 
«Η δαπάνη επιβαρύνει και το χρέος» συμπλήρωσαν, ενώ οι διες πηγές υπογράμμισαν επίσης, ότι το ζήτημα αυτό δεν είχε συζητηθεί ως τώρα ούτε καν ως σχέδιο. 
Νωρίτερα , επίσης ευρωπαϊκή πηγή, σε ερώτηση του iefimerida εάν τέτοιες αμυντικές συμφωνίες προϋποθέτουν συμφωνία με τους θεσμούς τόνιζε ότι «οι δημοσιονομικές επιπτώσεις, σίγουρα ναι». 
Κυβερνητικές πηγές: Η συμφωνία θα εφαρμοστεί μετά την έξοδο από τα Μνημόνια
Πάντως, κυβερνητικές πηγές, νωρίς σήμερα το πρωί,  κληθείσες να σχολιάσουν όλα αυτά αναφέρ για ακόμη μια φορά ότι από τα 2,4 δισ., το 1,1 δισ. είναι το καθαρό κόστος που θα επιβαρυνθεί η ελληνική πλευρά και μάλιστα αυτό σε βάθος δεκαετίας. Αναφέρουν ότι δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία και πως αυτό που συζητά αυτή την ώρα η Ελλάδα, είναι η ελληνική πλευρά να δαπανήσει περίπου 1,1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας για τον εκσυγχρονισμό 85 - 95 αεροσκαφών. Τα υπόλοιπα, μέσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται διάφοροι φόροι και διάφορα αντισταθμιστικά, θα τα αναλάβει η αμερικανική πλευρά, προσθέτουν, και σημειώνουν ότι στην Ουάσινγκτον «κατανοούν πως δεν είναι ζήτημα οικονομικό, αλλά ευαίσθητο γεωπολιτικό, ότι δεν πρέπει να διαταραχθούν οι ισορροπίες ισχύος στην περιοχή».
Συμπληρώνουν πως η τελική συμφωνία θα επιτευχθεί περί την Άνοιξη του 2018, ενώ στο ερώτημα πώς θα αντιδράσουν οι Βρυξέλλες, σημειώνουν ότι πρόκειται για μια συμφωνία που θα ξεκινήσει όταν θα έχουμε βγει από τα μνημόνια και θα αφορά ένα ποσό ύψους 1,1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, δηλαδή ουσιαστικά 110 εκατ. ευρώ το χρόνο. «Εμείς ετοιμαζόμαστε να δώσουμε 1 δισ. σε κοινωνικό μέρισμα», σχολιάζουν, και εκτιμούν ότι οι εταίροι δεν τα λένε αυτά και πως ίσως κάποιοι «τους βάζουν λόγια να τα λένε».

Πηγή: iefimerida.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου